Re: Grub hænger pga Qtec controller

On 18-08-2005 19:49, Anders Breindahl wrote:

> Umiddelbart vil jeg foreslå, at du prøver en Knoppix-boot med en harddisk i
> controlleren. Hvis problematikken er lignende den jeg oplevede (som i øvrigt
> ledte til, at jeg måtte geninstallere Debian, da jeg formåede at låse mig
> ude. Ja, Jonas -- det var lilos skyld! :) ), er problematikken,

Arrgh - du havde ikke behøvet at geninstallere Debian blot pga. fejl i
LILO: Du kan boote fra GRUB på en diskette (eller en CD) og derfra
indlæse din _eksisterende_ linuxkerne og ramdisk fra din harddisk! GRUB
har endda tab-completion til hvis du ikke lige kan huske præcist hvilken
disk og navn din kerne og ramdisk havde...

> at grubs
> menu.lst har flyttet sig i filsystemet. Det er det mest plausible, jeg kan
> forestille mig.

Næsten rigtigt - det er den såkaldte "second stage bootloader" der
ligger anderledes. Een af pointerne ved GRUB er netop at den ikke er
sårbar overfor ændringer (f.eks. opdateringer) af menuen, linux-kerner
eller ramdiske.

Lav en GRUB-diskette vha ext2fs-diskbilledet i Debian-pakken grub-floppy
og kør følgende kommandoer fra en GRUB kommandolinje:

root (hd0,0)
setup (hd0)

Ovenstående betyder (i modsat rækkefølge) "Installér en boot-sektor på
/dev/hda, tilknyttet en 2-stage bootloader på /dev/hda1" - så den skal
korrigeres hvis ikke /boot/grub ligger på /dev/hda1 (hvor GRUB-filerne
skal ligge allerede!).