Re: VCD udfra DivX og Xvid-film

On Tuesday 02 August 2005 21:43, Jonas Smedegaard wrote:

> [...]
> betegnelse er et subset af MPEG2 specielt målrettet til at komprimere
> video i middelhøj opløsning så en fuld spillefilm inkl. flere lydspor
> kan være på een skive.
>
> MPEG2 og MPEG4 er "lossy" dataformater. Der tabes data _hver_ gang der
> omkodes - også selvom der omkodes til et format som fylder mere!
>

> Hvis du blot vil lagre din DivX så den kan spilles på en computer, så
> gem blot DivX-filen som den er, uden at konvertere/transcode/multiplexe
> til VCD eller andet. Debian-pakkerne dvdrtools eller dvd+rw-tools kan

Desværre! - gid det var så let :)

> Hvis du vil lagre din DivX som en DVD der kan afspilles i
> DVD-afspillere, så skal en lang række specs overholdes. Debian-pakken
> dvdauthor kan sikkert bruges.

dvdauthor - hvordan bruges det? - jeg synes ikke at kunne finde svar i "man
dvdauthor"!

Håber du kan hjælpe!

> Hvis du vil komponere en VCD, så er CD-lagermediet en del af
> specifikationen - det giver ikke mening at lagre en VCD på en DVD.
> Debian-pakken vcdtools kan sikkert bruges.

"mkvcdfs" fra pseudo-pakke "vcdtools" ser brugelig ud!

Output MPEG-filen fylder 1,0 GB - er det noget der kan gøres noget ved?
(ønsker ikke at bruge 2 cder til én film...)

> [...]
> Linux-programmer som kan håndtere MPEG4 indeholder FFmpeg-kode, enten
> integreret (libavcodec og libavformat) eller som "wrapper". Min
> anbefaling er at bruge "wrapperen" transcode, som altså Marillat
> vedligeholder uofficielt men (nogenlunde) kompatibelt med Debian. Andre
> alternativer er VideoLAN Client (Debian-pakken vlc), mencoder (beslægtet
> med mplayer men ikke officielt pakket til Debian), MPEG4IP (mig bekendt
> ikke pakket til Debian - jeg er meget interesseret i at vide om også
> uofficiel pakning af det!) og GPAC (hvis projentet stadigt er i live...)

Ubuntu og Debian minder /meget/ om hinanden - Ubuntu er baseret på debian, så
de fleste pakker til Debian, virker også til Ubuntu!