Ekstrem langsom computer

Jeg har installeret Debian stable på en Pentium II 266 MHz-maskine med 96 MB ram (en Dell-maskine) beregnet til diverse server-ting. Det der undrer mig er, at installationen tog helt vildt lang tid, og at den generelt er vildt langsom.

Det var ikke reelt muligt for mig at installere andet end Woody (f.eks. Sarge netinstall), da det simpelthen tog for lang tid. Jeg kunne ikke køre Ubuntu Live, den låste fast undervejs. Under installationen tog det i hvert fald 20 minutter for den at oprette RSA- og DSA-nøgler.

Da jeg kun skal bruge maskinen installerede jeg ikke X-Windows, men alligevel er den meget langsom. Når jeg vil logge ind på den via en ssh-forbindelse tager det ret lang tid, før jeg får lov til at skrive brugernavn og kodeord, og generelt er den langsom. Det føles lidt på samme måde, som hvis man har en meget langsom (eller belastet) netforbindelse. Og jeg forbinder til den via lokalt netværk.

Jeg ved godt, at en PII ikke er vildt hurtig, men til sammenligning har jeg en AMD K2 350 MHz kørende med XandrOS, som kører fint, og installationen tog ikke specielt lang tid. Og maskinen har før kørt Windows (Win98 vist nok).

Er der nogen, der har nogen ideer om, hvad der er galt? Jeg går næsten ud fra, det må være noget hardware-mæssigt (og så må jeg gå til kort), men den har virket fint før, og den virker jo også nu, den er bare langsom. Al hjælp vil blive modtaget med glæde.

- Morten