Re: Digital signatur, udlevering af offentlig nøgle.

On Wed, 23 Mar 2005 14:43:39 +0100, Jonas wrote:

> Hvis jeg opretter et kartotek med folks personnumre, som jeg har
> overhørt rundtom på biblioteker og politistationsskranker, så mener
> jeg ikke at jeg kan dømmes for det. Hvis jeg gør det som ansat på
> biblioteket vil jeg dog nok blive fyret for det.

Jeg tror det kommer an på hvad du bruger kartoteket til.

I følge www.cpr.dk er privates behandling af personnumre reguleret i
§ 11, stk. 2 i Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger (persondataloven). §11 siger:

 "§ 11. Offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om
        personnummer med henblik på en entydig identifikation eller
        som journalnummer.

  Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer, når

  1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,

  2) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil eller

  3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller
     statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af
     oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt
     led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende
     art, og når videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre
     en entydig identifikation af den registrerede eller
     videregivelsen kræves af en offentlig myndighed.

  Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der ikke ske
          offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt samtykke."

   <http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042930-REGL>

Så du har under ingen omstændigheder lov til at offentliggøre dit
kartotek.

Præcis hvad 1) dækker over har jeg svært ved at lure (- det ville være
rart med referencer til de love hvor noget sådant er fastsat, men det
er der tilsyneladende ikke i Retsinfo. Måske er det hvad man har
jurister til...?)

Datatilsynet har en vejledning om hvilke rettigheder man har som
registreret her:
 <http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=425&sub_url=/lovgivning/indhold.asp>

Jeg har kun skimmet indledningen, men det ser ud til at du skal leve
op til en hel del, hvis du bliver "dataansvarlig" ved at oprette et
register med personoplysninger:

 "Den registreredes rettigheder efter loven kan - i oversigtsform -
  beskrives på følgende måde:

  · Oplysningspligt over for den registrerede (lovens §§ 28-30).
  · Den registreredes indsigtsret (lovens §§ 31-34).
  · Indsigelsesret over for behandlinger (lovens § 35).
  · Ret til indsigelse mod og oplysning om visse behandlinger med
    henblik på markedsføring (lovens § 36).
  · Ret til berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger, der
    er urigtige m.v. (lovens § 37, stk. 1).
  · Ret til underretning af tredjemand, som har modtaget oplysninger,
    der er berigtiget, m.v. (lovens § 37, stk. 2).
  · Ret til at tilbagekalde et samtykke (lovens § 38).
  · Ret til indsigelse mod visse automatiserede afgørelser, samt ret
    til oplysning om beslutningsgrundlaget (lovens § 39).
  · Den registreredes ret til at klage til Datatilsynet (lovens §
    40)."

Samt:

 "1.2. Lovens anvendelsesområde, definitioner

  Til forskel fra den tidligere gældende registerlovgivning bygger
  persondataloven ikke på en organisatorisk afgrænsning. Principielt
  er såvel enhver privat som offentlig behandling af personoplysninger
  omfattet af loven."

Hvordan jeg som registreret i din database skal kunne vide at jeg er
det, og dermed kunne f.eks. bede dig om at slette mine oplysninger ved
jeg ikke.

Lidt senere står der dog:

 "Uden for lovens anvendelsesområde falder en række nærmere angivne
  behandlinger. Det drejer sig bl.a. om behandlinger, som en fysisk
  person foretager med henblik på udøvelse af aktiviteter af rent
  privat karakter, jf. lovens § 2, stk. 3"

Måske falder din database ind under rent privat karakter, men det må
vel komme an på hvad du bruger den til?

En dag burde man læse det hele.

> Jeg har ikke noget at skjule - så hvorfor ikke?

Tjah, men hvorfor?

(Jeg har ikke lige nogle hårdslående argumenter imod i ærmet, men jeg
kan heller ikke se hvorfor du skulle offentliggøre hvor du har boet
osv. - men det er selvfølgelig kun fordi jeg opfatter det som
uinteressante oplysninger :-))

  Mvh.

   Adam

--
 "Hey Tony, legg nå ner din mandolin                          Adam Sjøgren
  for det er din tur til å spinne magasinet"             asjo@koldfront.dk