Re: raid1 på stable???

On Wed, Jan 19, 2005 at 02:55:05PM +0100, Bjerke wrote:
> 1. Ide-driverne bør sammen med raid og ext3 kompileres ind i kernen, ikke som
> moduler. Initrd undgås.

I forbindelse med sw-raid plejer jeg altid at undgå initrd. Hvorfor
også lave ide til et modul? Det vil alligevel altid være indlæst den
tid maskinen er oppe...

> Jeg er ikke særlig stolt af nogen af løsningerne. Er der nogen af jer der har
> erfaringer eller ideer til hvordan vi løser problemet?

Jeg kan da lige komme med et par punkter, som plejer at være gode at
huske på:

- mdadm er meget nemmere at bruge end raidtools. Hvis du absolut vil
  bruge raidtools så brug raidtools2 pakken

- Når du i fdisk opretter dine partitioner så husk at sætte dem til
  RAID autodect (0xfd så vidt jeg husker)

- Brug persistent-superblock så md koden kan finde ud af at samle dit
  array under boot. Sættes vist som default af mdadm, men skal slås
  til med raidtools

- Husk at definere raid-extra-boot i lilo.conf hvis boot=/dev/mdX

- Undgå initrd. Jeg har prøvet et par gange med initrd og sw-raid og
  også fået det til at virke, men det var vist pokkers bøvlet :)

Nu skriver Jonas godt nok at det er en god ide med nyere pakker og
det har han helt sikkert ret i. Jeg erindrer dog ikke at have
haft nogen deciderede problemer med at bruge woody pakkerne. Jeg har
dog altid lavet mine egne kerner så dem kan jeg intet sige om.

Håber du kan bruge det til noget ellers må du sende lidt mere konkret
information om dine problemer.
--
Med venlig hilsen
Martin Skøtt