raid1 på stable???

Den forrige tråd om 2.6-kerne var udsprunget af problemer med at installere
raid1 på en stable. Vi har installeret raid1 på en testing nærmest med
hovedet under armen. Da vi så prøvede med stable, gik det bare ikke.

Den teknik vi brugte var at installere stable på hda1, så oprettes /dev/mdX,
som tilsyneladende kørte fint med adgang til hdc, og hda slået fra. Så
kopires system fra hda1 til hdc1, og fstab på hdc1 justeres. Endelig laves ny
initrd med raid og ext3 tilføjet, og så køres lilo (root=/dev/md1) til at
boote på raid. Men der gik det galt. Pingvinen kunne ikke læse harddiskene.
Jeg gætter på at kernen ikke kunne få fat i ide-modulerne (vi har prøvet at
lægge diverse ide-moduler ind i initrd). Hvis vi bootede til hda1 uden raid,
var der ingen problemer og /dev/mdX kørte stadig fint.

Nu har jeg to ideer til hvad der kan være galt:

1. Ide-driverne bør sammen med raid og ext3 kompileres ind i kernen, ikke som
moduler. Initrd undgås.

2. Stablekerner (max. 2.4.18) kan ikke finde ud af raid1 på ext3. En nyere
kerne må til.

Jeg er ikke særlig stolt af nogen af løsningerne. Er der nogen af jer der har
erfaringer eller ideer til hvordan vi løser problemet?

Vi har også uden held prøvet en anden metode. Man starter op på en knoppix-CD
hvorefter man laver chroot og installerer sin stable på hda1. Derefter
startede raid1, og hdc1 addedes. Men da vi skulle boote dette i øvrigt
velfungerende system, gik det galt. Det var igen noget med at kernen ikke
kunne finde harddiskene.

I begge tilfælde kan lilo godt finde kernel-image så kernen begynder at boote,
men når den kommer til at skulle snakke med harddiskene går det galt.

Flemming