Re: kerne 2.6 på stable

On Wed, Jan 19, 2005 at 01:24:41PM +0100, Lars E. D. Jensen wrote:
> Jeg tror jeg kom til at bryde ind i tråden med et spørgsmål, som måske kunne
> stilles bedre.

Jamen så vil jeg bryde ind og forsøge at svare :)

> Det jeg mente var, at hvis man henter nyeste 2.6 kerne fra kernel.org og selv
> laver sin egen deb pakke tilpasset sin hardwareplatform med make-kpkg osv.
> Dvs. compiler kernen til en deb pakke på et woody-system uden at bruge en
> eksisterende sarge/sid pakke, så kommer der vel ikke problemer med
> afhængigheder eftersom man selv laver pakken (uden afhængigheder)?
> Altså man backporter ikke.

Jo der vil være problemer, men de skyldes ikke direkte Debian. I løbet
af udviklingen af 2.6 blev en del interfaces imellem user-space og kernen
ændret eller skiftet ud. Bland de interfaces finder man
bla. interfacet, som bruges i forbindelse med indsættelse af moduler i
kernen.

Det er altså ikke nok bare at compile sin kerne på en Woody maskine -
man skal også opdatere en række pakker. Det er derfor apt-get vil
opdatere så mange pakker udover kernel-image pakken.

De nuværende krav til software findes i Documentation/Changes i kerne
sourcen, men den kan sikkert også finde et sted på nettet.

Dave Jones skrev i sin tid at ganske godt dokument om nogen af de
ting, som er forandret i 2.6 (bemærk lige at det henviser til 2.6.3):
http://www.codemonkey.org.uk/post-halloween-2.5.txt
--
Med venlig hilsen
Martin Skøtt