Installation af Debian - kan man det?

Hej.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål, men først lidt forhistorie:

Jeg har nu i nogle dage forsøgt at få et Debian system op at køre – ind til videre har det været en total fiasko.

Jeg har ikke den store erfaring med linux, og slet ikke med Debian, men jeg arbejder til daglig som programmør (på AS/400), og det er da også tidligere lykkedes mig at installere RedHat og få Postfix, Cyrus IMAP, Apache, Squirrelmail og et par andre småting op at køre på den. Men at installere Debian – i guder….

Jeg har faktisk en enkelt desktop maskine kørende med Debian. Den installerede jeg vha. debian-installer for nogle måneder siden, og det gik egentlig meget godt – bortset fra at der er lidt problemer med danske karakterer og lyd.

Ikke noget der ikke er til at løse – jeg har bare ikke fået kigget på det endnu,

Imidlertid er min mailserver, som hidtil har kørt RH7, gået i udu, og da jeg længe har overvejet at skifte til Debian besluttede jeg mig for at installere det på den. Da konfigurationen af min desktop maskine som nævnt ikke var helt perfekt, har jeg forsøgt mig med nogle LiveCD distributioner (Knoppix, Gnoppix og Mepis), som alle var meget nemmere at installere, men som også alle led af den store skavank, at en ’apt-get dist-upgrade’ virkede noget usikker. Altså ville jeg installere en ”ren” Debian på min mailserver, men i håb om at få konfigureret ting lidt bedre, hentede jeg først lige den nyeste beta-uidgave af d-i.

Det var ikke nogen success – den gik i gang med at installere basissystemet, men gik så ned, med en besked om at der kunne findes yderligere oplysninger i /target/var/log/de…(et-eller-andet-som-jeg-har-glemt).log, og der lå da også ganske rigtigt en meget – meget – meget lang log. Den sagde mig ikke så meget, bortset fra at der havde været fejl under installationen af 4 pakker (exim, at og et par stykker mere) pga. ikke-opfyldte afhængigheder.

Nå, jeg havde jo set, at der for uden d-i beta2 også fandtes daglige builds af debian-installer, så jeg hentede den seneste af dem (fra d. 30.1), og prøvede med den i stedet.

Samme resultat.

Da førnævnte log sagde at der var 4 pakker der ikke kunne installeres bestemte jeg mig for at prøve at installere dem (samt de 2 som krævedes for at få lov til at installere dem), i håb om at installationsprogrammet så vil køre videre.

Altså:

<Alt><F2> for at få en shell.

cd /target

chroot .

apt-get exim at …

I første forsøg lykkedes det ikke, men efter at have rettet lidt I /etc/fstab og mountet /proc lykkedes det – installationsprogrammet vil dog ikke køre videre af den grund.

Det så jo imidlertid ud til at det mest var installeret. Det er selvfølgelig lidt vanskeligt at vide, når man ikke ved hvad der _skal_ være, men i hvert fald manglede der en kerne og en bootloader. De blev også hentet og installeret, så nu kan systemet faktisk boote.

Der er dog ikke noget netværk (det er der selvfølgelig – men det er ikke konfigureret), og der er sikkert også alt muligt andet der mangler eller ikke er konfigureret rigtigt.

Og så til spørgsmålet:

Hvordan ¤#!&¤ skal jeg få det til at virke?

Er der nogen fornuft i at arbejde videre med det jeg har fået installeret ind til nu, eller skal jeg starte forfra, og i givet fald med hvad. Debian-installer findes jo kun i beta-udgaver, så det er selvfølgelig ikke helt rimeligt at forvente, at det bare skal virke, men hvis jeg ikke skal bruge den, hvad skal jeg så bruge?

Med venlig hilsen

Claus Nielsen

This message has been scanned by F-Secure Anti-Virus for Microsoft Exchange.
For more information, connect to http://www.F-Secure.com/