Re: Opsummering. Stadig ingen danske tegn i tty1 virtuel terminal

On Sunday 18 January 2004 00:34, Frederik Dannemare wrote:

> Min forrige mail hjalp dig ikke? Hvis ikke, så stikker dit problem med
> danske tegn dybere end som så.

Nej, jeg tror ikke det er det. Sagen er jo at selvom jeg ikke er logget ind,
så skal jeg (mener jeg altså) stadig kunne taste danske bogstaver ind i
terminalen. De vil så komme til at stå på den linie hvor man logger på. Altså
ud for brugernavnet.

Det pointeres at jeg kører Kerne 2.6.0 fra sid med frame buffer og sis chipset
driver. Jeg har på fornemmelsen at det er heromkring problemet ligger.

Eks. (som det ser ud når du taster æøå)

Debian GNU/Linux testing/unstable asus tty1

asus login: µ°σ

Sigmategnet (det sidste) er slet ikke med i iso-8859-1 (latin-1) tegnsættet,
så hvad for et tegnsæt den bruger ved jeg ikke. De store bogstaver giver
grafiktegn som ligner linier eller hjørner af kasser.

I de andre virtuelle konsoller (tty2-tty6) virker små æøå ok, dog er øet hævet
en smule over de andre bogstaver, hvilket ikke ser så pænt ud. De store Æ og
Å virker også, men stort Ø er erstattet af græsk phi Φ.

Morten Bo Johansens råd om at ændre i /etc/console-tools/config så der er en
linie med

SCREEN_FONT=lat1u-16

gav en rigtig flot font med æøå i tty1, men ødelagde samtidigt æøå i de andre
konsoller.

Hvis jeg kunne få denne font i alle virtuelle konsoller så ville det være
smukt.

Bortset fra det, så skal det lige tilføjes at inde i X11/KDE har jeg absolut
ingen problemer med æ, ø og å, så hvis det ikke kan være anerledes, så kan
jeg da selvfølgelig leve med at mine virtuelle konsoller er grimme. Det er
bare ligesom med matricen. De grimme bogstaver sidder og tirrer en, som en
splint i øjet. :)

Anders

--
This email was generated using KMail from KDE 3.1.5 on Debian GNU/Linux