Re: Debian hardware (HP Proliant), version and backup questions

On Thu, 2003-10-23 at 18:10, Nate Aune wrote:
> Hello,
>
> I work for a company called Learning Lab Denmark and we are currently
> switching our website to an open source content management system called
> Plone, and we need to set up a server for internally hosting our site.

Hej Nate!

[if you don't understand the below then please tell me and I'll
translate - and consider using a non-danish mailinglist :-) ]

debian-user-danish er til dansk-talende Debian-brugere, så jeg tillader
mig at svare på dansk...

> 1) Hardware
> Given the previous post about problems with Debian recognizing the disk
> controller on a HP Proliant MC330, I have to ask: can I expect similar
> problems with the DL380?

Hvilket indlæg?

(hint: vi er omkring 1000 dedikerede udviklere + et ukendt antal løsere
tilknyttet, og kommunikerer på mere end 200 mailinglists. Vi kan bedre
hjælpe dig hvis du har en reference til det omtalte tidligere indlæg)

> We are going to have a very short period of time to get the server up and
> running, installed with Zope and all the necessary Python modules (although
> I hear this is very easy with apt-get).
>
> Given this short time period, I want to make sure we get a server that has
> been proven to work well with Debian.

Jeg har ikke erfaringer med den konkrete maskine I satser på, men een af
Debians styrker - og svagheder - at det er "konservativt": Hvad vi
definerer som stabilt er *meget* stabilt (hvad der nok meget er årsagen
til anbefalingen du har fået), men (erfaring om) stabilitet kræver tid.
Ny hardware er derfor (pr. vores definition) aldrig stabilt.

Dilemmaet ude i den virkelige verden er derfor hvad du selv meget
rammende formulerer i dit næste spørgsmål...

> 2) Debian version
> Which version of Debian should I install?  I've heard that the Stable
> version is lagging far behind on many modules, and the Development version
> is actually more stable in some respects.

Til en produktionsserver vil jeg bestemt anbefale jer at bruge Debian
stable. Det er den eneste version som officielt vedligeholdes med
sikkerhedsopdateringer, og den eneste som vi selv vurderer fungerer
pålideligt som samlet distribution.

Det var det officielle svar. Reelt vil det givetvis ikke være nok i
jeres tilfælde, da den officielle distribution er omkring 2 år gammel -
kun sikkerhedsrelaterede opdateringer er siden blevet tilføjet.

Muligvis vil det være nok at afvige med blot en alternativ, nyere
Linux-kerne (bruges en uofficiel netinst CD vil kernen derfra givetvis
fungere fint).

For hvert skridt i bevæger jer væk fra Debian stable tager I en risiko.
At bruge Debian unstable eller Debian testing vil indebære en stor
risiko, da intet(!) understøttes officielt af Debian.

Jeg vil anbefale at tage udgangspunkt i Debian stable, og så
"håndplukke" hvad der er nødvendigt fra unstable (eller evt. til nøds
fra eksterne kilder) for at få et tilfredsstillende resultat.

Jeg vil fraråde blot at installere unstable eller eksterne pakker
direkte. For at minimere risikoen for problemer

Hvad jeg selv gør er at rekompilere unstable/eksterne Debian-pakker og
teste på en separat (stable) maskine, for at minimere risikoen for
problemer. I må vurdere om jeres kompetencer udi Linux og Debian gør
samme fremgangsmåde mere eller mindre risikabel end blot(?) at
installere de fremmede Debian-pakker i systemet og håbe på det bedste.

Følgende indlæg (på engelsk) er muligvis relevant til at belyse
dilemmaet: http://mail.jones.dk/pipermail/debian/2003q4/000183.html

> What is the best way to install Debian - by CD-ROM, Net or DVD?

Skal der installeres een maskine og har I fast forbindelse til Internet
så er netværksinstallation bedst. Det er helt unødvendigt at købe/brænde
en fuld Debian-installation på CD eller DVD, da resultatet vil være
*nøjagtigt* det samme, og ved installation via netværk henter du kun det
du reelt har behov for at installere. Afbrydes Internet-forbindelsen
midtvejs så fortsættes hvor der blev nået til.

Se under http://cdimage.debian.org/ de forskellige muligheder. Hvad jeg
selv gør er at bruge en af de uofficielle netinst CD'er (jeg har brugt
dem fra LordSutch, men David Kimdon's ser ud til at være mere
up-to-date.

> 3) Backup
> What is the best way to back up the system?  For our Windows 2000 machines,
> we use Backup Exec and I guess we could back up the data on the Debian
> machine using Samba.

Linux har brug for flere informationer for at gemme en tro kopi af filer
end Windows, så det vil ikke være optimalt (alene) at bruge samba til
backup.

> But is there a good tool for backing up the entire system, if we need to do
> a complete restore? It's not likely that the machine will have a dedicated
> tape backup, at least not right away.

Min favorit er programmet rdiff-backup. Det er efter min vurdering det i
øjeblikket mest effektive program til "live" backup - dvs. arkivering af
snapshots på et alm. "live" lagermedie (helst på en separat maskine et
andet sted på kloden). Rdiff-backup understøtter lagring på Windows - de
ekstra informationer gemmes i separate filer (men det er ikke noget jeg
personligt har erfaringer med).

Efter sigende skulle programmet amanda være det mest effektive program
til klassisk "offline" backup til tape o.l.

> Thank you for answering my questions about Debian.

Du er velkommen.

Hvis du vil gengælde opmærksomheden, så fortæl - når I når så langt - om
jeres oplevelser med Debian. Uanset om I ender med at droppe
udskiftningen, har brok eller roser, så er tilbagemeldinger værdifulde i
vores videre arbejde!

Hold dig ikke tilbage med spørgsmål. Jeg vil tage mig betalt for mere
end skud fra hoften som her, men måske (forhåbentligvis!) en anden på
listen ved noget jeg ikke gør og kan supplere. Ellers prøv på engelsk på
den generelle mailinglist debian-user.

Tillykke med jeres kloge valg om at skifte til Debian. Håber det bliver
smertefrit, så I kun oplever de positive sider ved vores system ;-)

 - Jonas

P.S.

Hils mine tidligere "kolleger" Andreas Wester Hansen og Henrik Nitschke,
hvis de stadigt arbejder hos jer :-)