Problemer med danske tegn i KDE's Konsole

På min nyligt installerede Debian Woody er der knas med de danske tegn i
KDE's Konsole. Alt fungerer fint i en virtuel konsol, men åbner jeg
filer med emacs fra KDE's Konsole, fungerer de danske tegn ikke. Der er
dog undtagelser - som f.eks. her, hvor jeg skriver en mail i pine, som
anvender emacs som mail editor. Her virker de danske tegn pludseligt.

Jeg er blevet ret rundtosset af at prøve at kontrollere indstillinger de
seneste dage, så hvis nogen vil prøve at hjælpe mig vil jeg hellere bede
vedkommende om at spørge om hvad han/hun vil vide, i stedet for at jeg
remser op hvad der virker og ikke virker og hvordan mine indstillinger
er, nu.

Har nogen en idé til hvad jeg skal kigge efter?

Med venlig hilsen
David List