Re: Hvorfor bliver apt-get ved med at ville opgradere de pakker?

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Ja, som dit system ser ud nu. Har man først opgraderet en pakke ud
> over hvad prioriteterne siger, så skal man holde tungen lige i munden
> og læse manualen. Ved første øjekast virker det noget kontraintuitivt.

Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke det er så mærkeligt endda.

> Øhhh, rækkefølgen i sources.list har da ingen betydning.

Det synes jeg ellers jeg har læst et sted.

> Hvis der ikke
> gives en eksplicit prioritet til en source vil den få prioriteten
> 500. Så et eller andet må du lave i /etc/apt/preferences

Det har jeg også, men der får pakker fra testing en prioritet på 600,
pakker fra stable 500 og pakker fra unstable 200 (eller noget i den
retning, jeg kan tjekke det i aften). Desuden er der et par pakker der
får specialbehandling (debian-policy/unstable har prioritet 999 - det er
for dumt at kigge i en gammel udgave - og tetex-*/stable har en prioritet
på 990 - jeg bruger nogle pakker i mit speciale der er forsvundet fra de
nyere udgaver af tetex-extra)

> 'apt-cache policy' skulle vise dig prioriteterne bundet til de enkelte
> sources.

Det må jeg prøve i aften.

> Eller bare:
>
> echo ogle hold | dpkg --set-selections

Men vil den så ikke blive ved med at stå som 'held back' når jeg
`apt-get upgrade`'r? (Det er vist et rent æstetisk spørgsmål, hvad der
så er at foretrække.)

> Og når du så ville opgradere burde du kunne gøre det eksplicit med
> 'apt-get install ogle' eller først lave en:
>
> echo ogle install | dpkg --set-selections
>

> (Hvis man vil undgå den slags skumle kommandoer bør man bruge en
> rigtig pakke-frontend og ikke apt-get. Folk er ved at sige at aptitude
> virker brugbar)

(Jeg troede apt-get var en frontend - altså til dpkg.)

Jeg har set mange rosende ord om synaptic, men jeg foretrækker altså
selv at holde styr på mit rod.

.Henrik

PS: Peter, var det ikke dig der lærte mig hvordan man satte Gnus op til
kun at bruge listens adresse når man laver et followup? (=Jeg er på
listen, så lad være med at sende mig kopier af svar til listen.)

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
                                                  -- citat Peter Makholm