Re: Hvorfor bliver apt-get ved med at ville opgradere de pakker?

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Dvs. at så længe der er en nyere version i unstable end i testing vil
> jeg blive ved med at køre versionen fra unstable?

Ja, som dit system ser ud nu. Har man først opgraderet en pakke ud
over hvad prioriteterne siger, så skal man holde tungen lige i munden
og læse manualen. Ved første øjekast virker det noget kontraintuitivt.

> (Prioriteterne 987, 988 og 989 kommer af at jeg har testing, stable
> og unstable stående i min sources.list i den rækkefølge.)

Øhhh, rækkefølgen i sources.list har da ingen betydning. Hvis der ikke
gives en eksplicit prioritet til en source vil den få prioriteten
500. Så et eller andet må du lave i /etc/apt/preferences

'apt-cache policy' skulle vise dig prioriteterne bundet til de enkelte
sources.

> Så hvis jeg var glad for version 0.8.5-2 ville jeg være nødt til at
> bruge pinning for at få apt til at lade den være?

Eller bare:

echo ogle hold | dpkg --set-selections

Og når du så ville opgradere burde du kunne gøre det eksplicit med
'apt-get install ogle' eller først lave en:

echo ogle install | dpkg --set-selections

(Hvis man vil undgå den slags skumle kommandoer bør man bruge en
rigtig pakke-frontend og ikke apt-get. Folk er ved at sige at aptitude
virker brugbar)

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 peter@makholm.net |               Tannenbaum had convinced Linus that his