Alternativa lliure a Dropbox/Dribe: syncthing? nextcloud?

Bones,

Voldria trobar una alternativa perquè un client tingui accés a les
seves còpies de seguretat d'un campus de Moodle de manera "fàcil" (per
usuaris no tècnics).

Inicialment per no complicar-me la vida, havia tirat de Google Drive,
fent que el meu servidor de còpies de seguretat sincronitzi amb el
Drive la darrera còpia.

Però resulta que, a part d'altres incomoditats i el tema d'usar GAFAMs,
el compte gratuit te una capacitat de 15Gb, que queda curta.

Llavors, ja posats a fer algo que tingui un cost (un compte de pagament
de Drive), estic pensant en alternatives lliures (que a més podria
aprofitar per tots els meus clients, que usen el mateix servidor de
còpies de seguretat, una debian).

Havia pensat en posar un Nextcloud, i donar accés als clients perquè
vegin els fitxers del seu directori d'usuari, que jo faria sincronitzar
amb la còpia de seguretat. Però no sé si és matar mosques a canonades
(perquè malgrat que suposo que és factible, Nextcloud està pensat per
donar moltes altres funcionalitats).

Buscant a veure si hi ha algun soft que faci una mica de "dropbox", o
sigui una UI per "descarregar/gestionar" fitxers, he caigut en
Syncthing, però no sé si és l'eina més adequada. De fet, a mi no em
caldria que les còpies estiguessin actualitzades CADA DIA, tot just es
produeixi el canvi (que és algo que fa el Syncthing, com a mínim per
defecte). Total, que això igual genera un tràfic massa alt pel que jo
voldria (que és que de tant en tant, un cop a la setmana o al mes, el
client pugui descarregar un còpia del seu Moodle).

Potser en comptes de tantes voltes el que es podria fer és, simplement,
configurar un client de FTP, tipus Filezilla, perquè el client es pugui
descarregar la còpia. En definitiva en temes com Syncthing també cal
configurar l'ordinador "client". Això era una sol·lució que no em
convencia tant, perquè cada cop que al client li facin canvis al seu
ordinador, li substitueixin, cal tornar a configurar-li el seu equip.

Com ho veieu?

Fins ara,

--
Joan Cervan i Andreu
http://personal.calbasi.net

"El meu paper no és transformar el món ni l'home sinó, potser, el de
ser útil, des del meu lloc, als pocs valors sense els quals un món no
val la pena viure'l" A. Camus

i pels que teniu fe:
"Déu no és la Veritat, la Veritat és Déu"
Gandhi