Re: Privadesa de les dades en GMail

El 19 d’abril de 2021 14:54:36 CEST, orestes@riseup.net ha escrit:
>Hola,
>
>Es parla molt de que si ets usuari de GMail (ara concretament
>m'interessa focalitzar-me en la "suite" de GMail per educació), Google
>pot usar el contingut dels teus correus per treure'n un profit
>econòmic,
>per exemple, ventre informació a tercers.
>
>Tanmateix ara estic repassant les condicions del servei [1] i veig que
>l'apartat 5.2 diu:
>"5.2 Protección de los Datos del Cliente. Google solo accederá a los
>Datos del Cliente y los utilizará para prestarle los Servicios,
> [...]

Els honora vendre't la gallina i no robar-te els ous.

Jo potser faria més èmfasi en:

- la dependència que genera de conèixer només el seu producte. La UPC hi té una responsabilitat. Ha de decidir quin model de tecnologia vol. Que pensin si google afavoreix l'acadèmia fora de les 4 grans americanes. Si volen alimentar més el pes sobredimensionat que té en modelar internet actualment. Poca ètica científica no?

- fa vergonya que un alumne de la upc no sàpiga confongui el mail amb el gmail (o chrome-navegador amb google-cercador). Google promou aquestes confusions "en pos de la usabilitat". Volem persones operadores de tecnologies tancades o bé enginyeres que puguin arribar a les entranyes de la xarxa?

Un exemple que recull els dos punts anteriors: un projecte de recerca que extengui un protocol de mail, o de sincronització de contactes arxius o calendari. Què és més viable, que google obri el seu codi i deixi a l'equip investigador afegir la funcionalitat en una beta, o bé fer un fork d'un projecte obert com dovecot, baikal, radicale...? També és més viable que fusionin els canvis. Ah sí, i diners públics, codi públic. També per les despeses de serveis.

- la tendència a centralitzar i trencar compatibilitats amb estàndards, o forçar-los molt als seus gustos (gtalk-xmpp --> hangouts, etiquetes gmail no són carpetes imap, reject aleatori a servidors de mail ben configurats però petits, etc)

- a diferència de proveïdors que treballin amb software lliure, és molt més difícil negociar, canviar de proveïdor, migrar dades. És una gàbia d'or.

I sobre privacitat, potser massa subtil:

- és possible que el gmail de la upc no mini dades, però i si l'alumne es redirigeix el mail al seu personal? Llavors què passa? Cal veure si google promou aquesta confusió/vinculació entre compte personal i compte corporatiu. En ser tot la mateixa marca, sospito que tindran alguna integració com la que ja fan entre chrome i comptes de google. Horrorós. Això promouria que els alumnes es quedessin a la gàbia, o dit d'una altra manera, significaria una resistència més a fer-se un correu lliure/autònom/ètic.

Apa, parrafada! No invento res, però potser t'aporta alguna idea de com lligar les idees que floten.

On serà la intervenció? Si pot tenir assistents, has considerat convocar públic? Em fa la sensació que sou molta gent a la upc descontenta amb això però que no us heu trobat. (Espero equivocar-me). Pensa en l'alumnat organitzat també.

fdk