Re: Telefon i tauleta amb Debian

Al primer video el què veig és un ordinador portàtil amb el teclat
apart. D'això en solen dir tauleta, i és que a una tauleta amb un
sistema operatiu complet (amb escriptori de debò) no li veig gaire sentit.
Té el mateix sentit que per a un portàtil el teclat sigui opcional, i
així no sigui una màquina articulada.

Tema diferent és el telèfon de butxaca o radiotelèfon. Jo utilizo el
sistema operatiu Maemo tal com Nokia el va derivar de Debian fa uns
quants anys, i estic molt content.
Però el què actualment més busco en un telèfon nou és que pugui executar
aplicacions d'Android Linux, i per això caldria un *bon* emulador per a
telèfons que corri sota un sistema operatiu GNU com Debian (no només Linux).

La raó d'executar aplicacions d'Android (paquets APK) és que els
repositoris d'aquestes (com per exemple f-droid.org ) proveeixen de molt
programari actualitzat, orientat als dispositius de butxaca i compatible
amb el què porta la resta de gent a la butxaca.
També puc instal·lar coses com Osmand o K-9 Mail i ensenyar-li a algú
altre que també ho podrà fer amb el seu telèfon. Difondre la idea és
important.

Per a què una comunitat així funcioni, només veig 2 camins:
A) Que les aplicacions distribuides siguin compatibles amb Android (com
f-droid.org per a Replicant, OmniROM, LineageOS, AOKP o CyanogenMod)
B) Que els repositoris siguin de tipus APT o RPM per a què s'hi pugui
empaquetar tot el programari de GNU/Linux (com Maemo)
Qualsevol altre camí el veig condemnat a tenir un desenvolupament
efímer, manteniment escàs, i poca oferta per als usuaris. L'error de
Canonical amb Ubuntu Touch/Mobile i de Mozilla amb Firefox OS.

I a tenir molt en compte que, a mig termini, el camí de GNU/Linux
(APT/RPM) requereix que admeti APK i funcioni tot.
LA PRIMERA CLAU ESTÀ EN EL SISTEMA DE PAQUETS.

Per cert, Gnome fa molts anys que està preparat per a telèfons en
qüestió d'usabilitat. Jo des de 2008 utilitzo un derivat anomenat
«Hildon» que funciona essencialment com Gnome 3.

Narcis Garcia

I'm using this dedicated address because personal addresses aren't
El 13/2/21 a les 8:39, Joan ha escrit: