Re: [OT] Sector laboral - Ús de Debian/Software Lliure

Bon dia,

Arribo tard al fil, però més val tard que mai!

Jo vaig començar a usar linux a finals dels 90. Potser una KDE que
devia sortir en un CD d'alguna d'aquelles revistes tipus "sololinux" o
similars... De seguida vaig passar a Mandrake i després una Debian,
potser amb Woody (3.0) i de seguida a Sarge (3.1) (recordeu, una distro
que va durar aaaaanys com a estable). Finalment vaig provar Ubuntu fins
que vaig quedar-ne tip de que cada 6 mesos em petés una cosa diferent
en actualitzar-me. Des de llavors, amb les acaballes Debian 4
probablement, faig servir Debian, estable sempre que puc i Testing en
els equips nous que compro (que passen a estables tant bon punt com
aquella distro s'estabilitza).

A nivell laboral durant uns quants anys, a on no treballava en temes
informàtics (sóc biòleg i havia treballat temes de qualitat a
indústria, ISO 9000, i de medi ambient (ISO 14000) a les feines usava
els ordinadors que hi havia, amb Windows. Però al 2002 vaig muntar una
empresa de venda de productes ecològics a domicili, delaterra.net, i al
magatzem vaig posar un ordinador vell amb Debian, a part del de casa.
En general sempre he treballat amb Gnome, excepte si l'ordinador era
molt vellet, a on he acostumat a usar xfce o similars. En aquests temps
fins i tot vaig conèixer una empresa distribuïdora, la Finestra sul
Cielo, que tenia els seus ordinadors amb alguna distro de linux: uns
pioners en el seu ram :-)

Al 2009 vaig traspassar delaterra i vaig decidir treballar en algo que
només depengues d'un portàtil i em permetés emportar-me la feina al
damunt, en un portàtil. Vaig començar a desenvolupar webs
professionalment, amb Drupal (després també CiviCRM i Moodle). Els meus
equips personals continuen portant Debian, i quan vaig començar a
muntar-me jo mateix els servidors, doncs també, porto mitja dotzena
llarga de servidors VPS/cloud amb Debian.

Ara, congelat per la tempesta a Alemanya, tinc un pinephone amb Mobian
en trànsit a Hannover, així que xulejaré de portar una Debian també a
la butxaca :-p

Els meus fills també tenen els equips amb linux: un amb una Manjaro,
per provar, que va substituir a la linkat d'origen, quan aquesta em va
donar el segon problema greu i em vaig afartar, i l'altre amb una doble
Debian/Suse (la segona per jugar, la primera per l'institut). Gcompris i
Wesnoth han sigut llocs comuns per a ells.

Amb els amics, parelles, etc. des del començament, ja des del principi
faig anar allò de que "jo de windows no en sé, ni en vull saber" i
m'ofereixo a posar-los linux i mantenir-lo... Sempre he tingut un
parell o tres que han picat... En general poso una Debian i jo em quedo
el root, perquè no vull que me la desmuntin :-) Això si, llavors em
toca anar a donar-los servei :-p Però en general és un sistema tant
estable que no em dona molta feina.

La meva parella ha sigut un cas notable en aquest tema de mantenir
ordinadors amb Debian per altri... Perquè treballa a Catalunya Ràdio i
allà el teletreball el fan via Citrix (ja us vaig fer alguna consulta a
la llista). Allà els Mac eren els típics que donaven problemes a
l'empresa externa que dona el suport TIC, i pel que sembla hi ha un
altre treballador, entre 400, que usava ubuntu, fins que els nostres
debians (fixe i portàtil) van trucar a la porta... I, sorprenentment,
després d'un cert esforç, ja tenim el Citrix funcionant sobre una
Debian. Una bestiesa de recursos, un exemple d'ineficència, de
llicències, etc., però bé, com a mínim no ha expulsat el linux!

I vet aquí un gat, vet aquí un gos
i aquest conte, ja s'ha fos!

--
Joan Cervan i Andreu
http://personal.calbasi.net

"El meu paper no és transformar el món ni l'home sinó, potser, el de
ser útil, des del meu lloc, als pocs valors sense els quals un món no
val la pena viure'l" A. Camus

i pels que teniu fe:
"Déu no és la Veritat, la Veritat és Déu"
Gandhi

El Fri, 29 Jan 2021 16:56:09 -0800
orestes@riseup.net va escriure: