Re: provant debian 10!: swap/file

Hola,

Missatge de Joan Baptista <joanbaptista@gmail.com> del dia dg., 23 de
juny 2019 a les 21:11:
> [...]
>
> 1- Systemd NO es 100% programari lliure i les parts de codi que no estan publicades, no podem saber si fan mes be que mal o ... mes mal que be.

Segons la web del Systemd, la llicència és LGPL v2.1 o posterior
(https://freedesktop.org/wiki/Software/systemd/). Hi ha parts no
publicades del Systemd?

> 2- Encara que faci moooolt de temps que ni es fabriquen, ni es venen (nous) els ordinadors amb processadors tipus 286, 386, 486, 586 (Pentium, Pentium MMX i Pentium II) i 686 (Pentium 3 i Pentium 4) trobo una pena que els sistemes operatius lliures com Debian GNU/Linux vagin poc a poc deixant de treure versions compatibles amb x86 i facin com fan les grans empreses de programari privatiu (no fa falta citar nomS no?) que ja fa temps que només disenyen, programen, fabriquen, venen i donen suport a tecnologia x86_64 (també conegut com processadors amd64, tecnologia del ... 2001 no?) i si hi ha gent que no pot o no vol comprar el maquinari/hardware mes nou, doncs que es fotin, que ells no pensen en gent pobre ni humil i només pensen en gent que els pugi fer MES rics.

Aquest és un problema de manca de recursos: al programari lliure
sempre manquen esforços, i aquests es dediquen a les qüestions més
prioritàries. Segurament no compensa dedicar esforços a mantenir
versions per maquinari antic, quan amb prou feines s'arriba a mantenir
les versions per al maquinari més actual. Per altra banda, Debian
manté un repositori amb les versions antigues, que es poden instal·lar
en maquinari antic (http://archive.debian.org/).

> [...]
>
> Jo penso que si tens MENYS de 4GB de RAM encara pot estar be que et surti un warning (missatge d'avís) però et permeti NO tenir swap file, però només es la meva opinió basada en que jo he hagut de fer virtualització amb Linux (.deb) i VirtualBox en ordinadors que ni tenien, ni podien tenir mes de 4 GB de ram física i, encara que això era al 2011, si no fos per un bon arxiu de swap, en aquell servidor a la feina, en un pc 686, no se com ho hauriem fet.

La swap serà necessària o no en funció del tipus, el nombre i la mida
de les aplicacions que s'executin simultàniament a l'equip. És
possible que en el 95% dels casos d'ús d'un particular no calgui la
swap. Però per cobrir la resta de casos, i tenint en compte que avui
en dia el cost de l'espai en disc és força barat, entenc que es demani
confirmació per si es vol evitar la partició swap. Si l'usuari està
segur que *mai* la utilitzarà, llavors confirma i ja està.

Salutacions,

Josep Ma. Ferrer