Em podeu donar un cop de ma amb un bug?

Bon dia a tothom,

Fa molt de temps que em barallo amb un bug, que intento acorralar, però no hi ha manera.

Afecta a Debian Testing en el sistema gràfic, i aquí em veig molt perdut, entre controladors, servidors de finestres, gestors de finestres, compositors, mesas, cairos, egl, etc.

Si em podeu adreçar un bon document on expliqui com funciona a fons el sistema gràfic de Linux us ho agrairé.

Crec que el bug afecta a molta gent, i que alguns missatges que es poden trobar als cercadors sobre Gnome+Debian+freezes, VLC+Debian+freezes, Chromium+Debian+freezes venen del mateix.

Passo a explicar el problema per si em podeu donar consells. Sento si fallo en la precissió o si fins i tot dic alguna bajanada.

Treballo amb targeta gràfica [AMD/ATI] Turks XT [Radeon HD 6670/7670] a Debian Testing, actualment amb nucli 4.19

Fins al nucli 4.13 tot anava bé, però en actualitzar al nucli 4.14 l’escriptori Gnome es «congelava» cada pocs minuts. A tots els següents nuclis fins el 4.19 el problema persisteix. A aquest enllaç hi ha els canvis que aporta el nucli 4.14 a Radeon, però no els sé interpretar: https://kernelnewbies.org/Linux_4.14#Graphics

 Pista: Es congelava Gnome amb Xorg, però no Gnome amb Wayland

 Pista: no es congelava XFCE

 Pista: fent CTRL+ALT+F8 i després CTRL+ALT+F7 tot tornava a funcionar

Vaig treure Gnome i vaig continuar amb XFCE i amb Mate, però algunes aplicacions importants es continuen congelant cada pocs minuts: VLC, Mplayer, Chromium, però no Firefox

 Pista: fent CTRL+ALT+F8 i després CTRL+ALT+F7 tot torna a funcionar

Pista: no apareix res als logs amb «dmesg», ni als logs de Xorg, ni als logs de VLC

Pista potser gran: en realitat he descobert que les aplicacions «no es congelen». Continuen funcionant bé, però ja no es «dibuixen» a la finestra, el que fa semblar que l’aplicació «s’ha congelat».

Resum: del kernel 4.14 en endavant, amb targetes gràfiques Radeon, i amb Xorg però no amb Wayland, alguna cosa fa que aleatòriament les finestres de VLC, Mplayer, Chromium es deixin de dibuixar («es congelin») malgrat aquestes aplicacions estiguin funcionant perfectament. Tot torna a funcionar fent CTRL+ALT+F8 seguit de CTRL+ALT+F7

No sé ni per on començar. Algun consell?

Gràcies

   Àlex