(deb-cat) Degradacio de rendiment amb SSD

Ja fa massa vegades que em trobo amb certa ineficàcia del paràmetre de
muntatge «discard» per a les unitats SSD: Ho he experimentat amb Ubuntu
14.04 i 16.04 i també amb Debian 8 i 9.
Jo tenia entès que amb el «discard» el sistema operatiu ja ha
d'alliberar automàticament els blocs sense ús, sense haver de fer
«fstrim» manualment.

Després de cert ús, quan aplico «fstrim» a un punt de muntatge d'unitat
SSD sempre em troba gran quantitat de bytes a alliberar.
Avui en un ordinador amb SSD de 120GB fstrim m'ha alliberat 91GiB en
blocs, i en un altra amb SSD de 240GB m'ha alliberat 130GiB.

A què es deu això?
Com es pot configurar per tal de no haver d'executar «fstrim» manualment?

Gràcies.

--