Re: Xerrada sobre Debian al DLP el 16 de setembre

Hola,
no se si d'aquesta reflexió es pot extreure una xerrada o una un quart i mig de xerrada però per si de cas.

Primer de tot em presento. Soc de la secta dels fedorianos, no per convicció, només és per calers ;D
Porto uns 18 anys instal•lant distros gnu/linux. Vaig tenir la meva etapa d evangelitzador. No recordo si en aquelles llargues nits disfrutava més instal•lant un linux o matant els guindous. Ja fa bastant de temps que m'ho prenc d'una altra manera.
Tot i que he tocat alguna distro minoritària, les que més he utilitzat han estat fedora/redhat, ubuntu i debian.
Però mai he mirat el codi de cap d aquests S.O. De manera que no tinc coneixements realment científics de les distros.
O sigui que només puc parlar com a instal•lador i per observació del rendiment de les màquines instal•lades.

Crec que totes són molt interessants i juguen diferents papers. Fedora com a conillet d'indies de RedHat i, més actualment de Gnome, massa arriscada, la qual cosa ha provocat versions un xic inestables però també interessants aportacions al mon linux.
A Ubuntu el presenta molt be el seu eslogan "the linux for human beings", quanta gent deu haver provat gnu/linux gràcies a aquesta distro? Fins i tot molts que tenen windows com el seu primer S.O.

Si, ja sé que no existeix una distro única per a tothom (per cert quina documentació tan xula fan els de archlinux) però si algú em digués "ho sento tio, t'has de mullar, quina distro recomanes segons la teva experiència? Només pots dir una."
Doncs ja fa temps que sempre penso el mateix: Debian. La seva estabilitat (imagino que per la seva qualitat) no té color.
I llavors em pregunto, perquè quan a un casal volem decidir quina distro instal•lar s'acaba instal•lant ubuntu? (Fet real i de fa molt poc temps)
I no ho dic com una crítica per haver escollit Ubuntu, ja que al final tots vam estar d'acord.
Sinò que els que coneixem de la qualitat/estabilitat de Debian no som capaços de transmetre-la a la resta. Per exemple, una de les raons per les quals es va escollir Ubuntu va ser la gran quantitat de drivers de que disposa. D'aquesta manera donaria menys problemes que Debian, es va pensar.

Un cop instal•lada la LTS vam haver de solucionar un misteriós problema del DNS googlejant(*) i hackejant un dels fitxers del Network Manager. Dubto que això hagués passat amb Debian.

Insisteixo que això no és cap crítica a ningú ni a ubuntu o els ubuntaires, que per cert fan una feina acollonant, sinó a lo malament que venem Debian els que admirem aquesta distro.
O potser la qualitat de Debian fa inevitable que es crei una mena d aura de distro elitista i difícilment accessible?

(*) No és cert, vam fer servir duck duck go ;D

Vagi be.
Julio