Re: Hardware compatible

Hola,

El 28/08/17 a les 14:52, Narcis Garcia ha escrit:
> El 28/08/17 a les 14:15, Ernest Adrogué ha escrit:

Personalment, una Nvidia bastant recent (GeForce GTX 1050Ti) em funciona
sense problemes amb els controladors privats. Abans m'havia preocupat de
fer la recerca a la llista Debian d'usuaris en anglès. Pel que es diu
allí, fa dies que moltes targetes Nvidia, sobretot recents, funcionen
adequadament (suportades) amb els controladors privats.

Un altre tema és que cada peça de "hardware" tingui les seves
particularitats i, els que som únicament usuaris enlloc de fabricants,
no sapiguem trobar-li la configuració adequada. És com quan s'usa un
mòbil nou d'una altra marca que no has tingut mai. Per fàcil que diguin
que sigui, un se l'ha de mirar amb "carinyo" i perdre-hi temps llegint,
rellegint i usant-lo. A això s'hi ha d'afegir que els manuals que un
troba no ajuden gaire si un no té molt clar què nassos necessita
(NvidiaGraphicsDrivers a Debian Wiki).

Per exemple, segons el wiki de ArchLinux hi ha fins a 5 possibles
maneres de configurar el sistema gràfic amb la meva targeta Nvidia. Tot
depèn de la targeta específica que es tingui (particularitats) i com es
vol que treballi (sempre o, per estalviar bateries, només a estones,
i.e. jocs).

La resta del text descriu el meu cas particular que deixo per si a algú
li anés bé. El que volia dir, ja ho he dit.

En el meu cas, primer vaig tenir que aprendre a identificar la meva
targeta per saber-ne les seves característiques ja que els noms
comercials no sempre son els mateixos que apareixen als sistemes de
recerca d'informació Linux. La meva targeta té un sistema per gestionar
el consum elèctric que es diu Nvidia Optimus (això modifica la
configuració i també els paquets a instal·lar).

També vaig tenir que aprendre la interacció amb la resta del portàtil.
La meva BIOS no permet configurar quina de les 2 targetes que tinc
funcioni d'inici. Per defecte sempre funciona la integrada al
processador (Intel).

Després s'ha d'investigar si els "drivers" lliures (noveau) poden
controlar quan s'engega o s'apaga. Si no, no hi ha opció, toca
instal·lar els controladors privats. En cas contrari, si a l'usuari li
interessa que funcioni així, encara hi ha més d'una forma de
configuració segons com les 2 targetes estiguin connectades a la placa
(es diu bus?).

I un cop ho saps tot, s'ha d'identificar els noms dels paquets Debian
que contenen el que necessites (que costa força més del que sembla, des
del meu punt de vista personal).

I això per cada component de la màquina. Tinc sort que m'ho agafo com un
"hobby". Si ho necessités per treballar, potser preferiria pagar com fa
la majoria.

Salut i peles,

robert