Re: Linus Torvalds: 'siento que ya no puedo confiar en el sistema de inicio'

El dc 19 de 07 de 2017 a les 08:51 +0200, en/na Narcis Garcia va
escriure:
> El nucli Linux (o Hurd) és una opció, i l'escriptori Gnome (o
> LXDE,etc.)

L'escriptori sí, el nucli, siguem honestos, no: ni el Hurd ni la
variant kFreeBSD valen per molt més que per jugar hui en dia.

> Que Systemd no sigui opcional no és el centre del problema, sinó el
> símptoma d'un problema més gran, igual com ho és que les bitàcoles
> (logs) no siguin en text planer.

Els logs, en la configuració per defecte de Debian jessie i stretch,
estan disponibles en el format estàndard de tota la vida. Però no veure
més enllà de "fitxers binaris per als logs" et fa perdre't que
journalctl és una eina *fantàstica* per a un administrador de sistema.
*Fantàstica*! Amb una ordre pots veure els missatges generats per un
servei, a partir de certa data, amb un patró determinat. Per exemple.
És una navalla suïssa, em podria passar el matí donant exemple. La
veritat, no trobe a faltar els grep -E daemon.log complexos que feia
servir abans per trobar les coses.

> El problema més gran és el
> reemplaçament de GNU i la mala qualitat del projecte.
> En aquest assumpte jo també són escèptic cap a Systemd.

Fins on jo sé no s'està reemplaçant res de GNU: la glibc continua
tenint una g, les GNU coreutils continuent tenint GNU al nom,
l'intèrpret per defecte i bàsicament tots els programes que fan que
Debian siga GNU/Linux.

Sobre la qualitat del projecte, jo ho diria d'altra manera: diguem que
el desenvolupador principal té un caràcter difícil i a vegades frega
l'arrogància al contestar a alguns bugs al github.

La gran majoria d'errades de seguretat "greus" que s'han trobat al
systemd no afecten a les configuracions per defecte, concretament a la
de Debian. Però en general, és normal que es troben coses perquè
systemd ofereix rotllo el 3000% més que sysvinit. Al nucli Linux es
troben vulnerabilitats cada setmana, i tb és normal: fa moltes coses.
Segurament una auditoria del kernel 2.0 no trobaria tantes coses com al
4.11, perquè no feia tantes coses. És lògic, no?

Narcís, quan systemd es va començar a imposar a altres distribucions,
jo era mega escèptic, però com Debian va ser l'última distribució
"base" en adoptar-la, vaig tindre uns quants anys per veure aquesta
cosa que fa logs en binari, i rascant un poc la superfície vaig veure
que, sense més, era una millora brutal, amb alguna que altra pega. Vaig
passar d'escèptic a recolzador en rotllo 2 mesos. És més, si Debian
hagués decidit no passar a systemd per defecte després de la "guerra de
systemd" de fa 3 anys, segurament ja no seria desenvolupador de Debian
perquè hauria cregut que Debian havia decidit en base a "politiqueos",
no mèrits tècnics.

Jo treballe d'administrador de sistemes en una empresa mitjana i et dic
que m'ha simplificat la vida. No trobava el dia de migrar-ho tot a
jessie de les ganes que tenia.

Ale, fins ací la xapa. Tinc la lleugera sensació que això de dalt ho he
escrit unes 3 vegades ja en -user-catalan. :P

Jordi
--
Jordi Mallach Pérez  --  Debian developer     http://www.debian.org/
jordi@sindominio.net     jordi@debian.org     http://www.sindominio.net/