Re: Polemica amb la UOC sobre el programari lliure

A 2016-05-13 18:18, Alex Muntada escrigué:

Hola debianites,
m'agradaria que d'aquesta polèmica en surti quelcom de positiu.
De retrets i queixes, n'hem sentit de tots colors, tant o més
sensacionalistes que el titular de premsa que ha generat aquesta
polèmica (molts especialment dirigits a la UOC o a les persones
que han fet l'estudi en què es basa l'article de premsa).

Què us sembla si fem un recull de millores a tenir en compte i
les enviem al Jordi Cabot? Ell mateix m'ha fet saber que és la
forma en què prefereix rebre les valoracions sobre el treball
que han fet. Podem fer-ho de forma col·lectiva o individual.
Teniu la seva adreça de correu a la primera resposta que va
enviar a la llista d'usuaris del gilug:

http://llista.gilug.org/pipermail/usuaris/2016-May/005384.html

Crec que seria molt interessant fer una anàlisi objectiva dels
fets i evitar de caure en els paranys de les interpretacions.
Poso alguns exemples:

 * No es pot atribuir a tota la UOC l'opinió que un periodista
   ha interpretat d'un estudi, encara que l'hagi publicada a la
   web de la UOC.

No hi puc estar més en desacord.

La UOC, com qualsevol altra entitat, és responsable i se suposa que subscriu
(mentre no s'indiqui el contrari) allò que publica al seu web. Si no hi està d'acord
ho hauria de retirar, atès que surt sota les seves sigles.

És precisament per això que vaig fer el meu comentari. Si hagués sortit a Menéame
(per posar un exemple) no m'hauria molestat en escriure el post.

 * És un error generalitzar el resultat de l'estudi i aplicar-lo a tots els projectes de
   programari lliure quan la mostra és tan limitada i centrada només en una
   plataforma.
 * És perillós fer supòsits sobre les intencions dels autors de l'estudi,
   tret que ells mateixos les hagin fet públiques. És molt més assenyat
   centrar-se en els fets coneguts o en tot cas, preguntar-ho directament.

Ara faré supòsits sobre les teves intencions, perquè no sé si dius això arran
dels meus comentaris sobre les intencions dels autors. És evident que sense
un coneixement real i de primera mà d'allò que ha dit algú no se'l pot criticar
seriosament. Jo ja avisava que no m'havia molestat ni tan sols a cercar
la identitat dels autors, i per tant els meus supòsits eren únicament
això: supòsits. Més encara: eren una hipèrbole irònica, per si no s'havia
captat el matís.

I no em vaig molestar a ser més rigorós perquè vaig trobar els arguments
de l'article tan fluixos que em va fer mandra anar més enllà.
Tu potser em diràs que l'article pot no reflectir les opinions dels autors, però en
aquest cas jo adduiria que si algú publica quelcom que posa en boca meva allò que
no he dit o no penso, la meva obligació és fer retirar aquell article. Més encara si
ho afirma l'empresa per qui treballo. Si aquell article encara és allà vol dir
que els autors, poc o molt, estan d'acord amb el seu contingut.

Per ser més clar: si un periodista t'ha entrevistat i després comença un article
sobre la teva feina dient una bestiesa tal com:

"Els principis del moviment de programari lliure són la defensa del
desenvolupament obert (el codi és públic) i col·laboratiu
(la comunitat participa en l'evolució d'aquest programari), però en l'estudi
que han fet fulanito i menganito es demostra que això no sempre es compleix."

... i tu no fas retirar o esmenar l'article, aleshores qualsevol passavolant que ho
llegeixi i sàpiga una mica del tema no li quedarà molt bona opinió sobre tu, la teva tasca
i el nivell general sobre programari lliure a la teva universitat.

Orestes