Re: Compra de Portàtil per posar-hi una Debian

On Fri, Mar 04, 2016 at 04:25:09AM +0100, Ricard Pradell wrote:
> Jo tinc un minfree https://minifree.org/ .
> Són Lenovo, no són nous, no són barats, venen amb teclat anglès... peró
> fins i tot la BIOS és lliure (libreboot). Avalats per la FSF i amb Trisquel
> (un derivat de Ubuntu-Debian bastant apanyadet)

Sí, és de les poques coses decents.

Els de minifree són cars i vells, però els xips nous han avançat en
putejar l'usuari, per tant millor els vells. I el temps de posar-te tu
libreboot segurament costaria més que el que els pagues a minifree per
haver-ho fet ells (de totes maneres si algú vol provar, a Barcelona
venen un Lenovo T60 de segona mà que qui sap si s'hi podria posar
libreboot

http://www.renuevo.es/ordenador-portatil-lenovo-de-segunda-mano-e290370
https://libreboot.org/docs/install/index.html#flashrom_lenovobios
https://libreboot.org/docs/install/t60_unbrick.html

).

Dubto si hi hauria possibilitat de fer servir algun chromebook amb
100% programari lliure com els de minifree.  Molts (tots?) porten
coreboot per comptes de BIOS. El problema és que tal com te'ls donen
van molt lligats a google i que per a que ho estiguin més acostumen a
tenir poca RAM i poc disc dur.  Potser el CB5 311 NX.MPREB.006

http://www.acer.com/ac/es/ES/content/model/NX.MPREB.006

Caldria mirar què porta exactament i si s'hi pot portar libreboot,
però seria feina. Per començar caldria mirar la versió de coreboot
per aquesta màquina quins blobs porta. Si es pogués portar potser
estaria bé (4 GB i acceleració gràfica) vistes les possibilitats.
Potser una primera provatura seria baixar-te el coreboot, tallar
la connexió a internet (perquè els scripts no es baixin blobs),
intentar compilar-lo per a nyan_big a veure si es pot sense blobs.
O baixar-se el libreboot i intentar afegir-hi un port per al nyan_big
i a veure si es pot compilar.
Però igual porta algun Embedded Controller o alguna cosa així que
ho impedeix, si no m'estranya que ningú s'hi hagi fixat... no, sembla
que el programari del EC té llicència BSD/MIT o així tot i que pots
necessitar maquinari especial per debugar.

L'altre és l'ASUS Chromebook C201 (més barat) que algú ja li ha posat libreboot,
però sembla que no està polit del tot, només el recomanen si t'hi vols barallar.

https://libreboot.org/docs/hcl/c201.html

Els PCs moderns, portàtils o no, tenen tots problemes de programari
incrustat que inclou massa infraestructura per al control remot. Si no
els poses els blobs signats pel fabricant ni tan sols arrenquen. I ara
es posa de moda afegir blobs signats per a la GPU també. Però es veu que
la gent deu pagar un ordinador perquè pertanyi a un altre (al fabricant,
al seu govern, a qui compri algun dia al fabricant i es quedi amb la seva
clau, a qui li robi...).

https://libreboot.org/faq/#intel