ajustar marges pantalla

Salut companys/es

En aquests moments de foscor on tothom discuteix per com s'està portant lo del systemd a Debian, jo tinc un dubte dels de tota la vida, amb les XWindows.

He tret la pantalla del meu PC i l'he connectat a un televisor antic de pantalla plana:

   Sony KLV-V32A10E 32" TFT 16:9 720p/1080i resolució 1366x768

Però els marges de la pantalla, amb les barres de tasques i menus, em queden fora dels límits, independentment de les resolucions que em dona la targeta gràfica: 1920x1080 (molt poc nítida) i 1280x720

Em passa amb una targeta gràfica nVidia Geforce 7 i amb una nVidia GeForce 210, però no tenia cap ATI a ma per provar.

Em passa amb la meva Debian testing amb controladors lliures i he provat amb una XUbuntu 13.10 amb controladors propietaris (i, -sacrilegi!- he provat amb un Windows 2003 i amb un Windows 7). Sembla independent del sistema operatiu.

Amb Windows els controladors propietaris tenen l'opció d'escollir quina àrea realment es veu (per exemple, per 1280x720 un àrea de 1200x692), però no per Linux. Amb XFCE puc fer un pegat: a les propietats de les àrees de treball puc ajustar marges, i amb xfconf puc dir on seran els panells amb eines i menus.

Però si ho intento arreglar amb les X em faig un embolic. Fent un man xorg.conf no sé per quina secció haig de començar a tocar per dir-li que per una resolució de 1280x720 redueixi l'àrea visible a 1200x692, per no dir d'intentar posar a treballar la targeta gràfica a 1366x768, que potser no és una resolució posible.

Algú té experiència amb un problema d'aquests?

Gràcies

    Àlex