Gnome no arranca en Wheezy

Salutacions, companys,

Debuto en aquesta llista per demanar ajut (tot i que hi estic subscrit des del 2008, no havia fet cap instal·lació seriosa de Debian, de manera que no he dit gaires coses) aprofitant que la Wheezy que m'acabo d'instal·lar (fa quatre o cinc dies) no em permet entrar en el l'escriptori Gnome ni en Gnome Clàssic (ni en Gnome Openbox, que va venir després).

El símptoma principal és que, després del login gràfic, salta una pantalla d'error que diu:

«Alguna cosa ha fallat. S'ha produït un problema i el sistema no es pot recuperar. Sortiu i torneu-ho a provar.»

El missatge no dóna gaires pistes. I, en intentar cercar aquest missatge, el Google em remet sempre a pàgines de traducció al català (lauchpad), però no n'he obtingut cap informació.

Per si és d'alguna importància, us comento que la instal·lació té una petita particularitat: l'arrel i la swap es troben en la unitat SSD interna (de 16 GB), mentre que el /home està ubicat en un USB model TDK Micro de 32 GB (es tracta d'un Dell Latitude 2100 amb SSD en lloc de disc dur; en instal·lacions anteriors, sempre anava massa curt d'espai intentat posar-ho tot en la mateixa unitat). No crec que hi tingui res a veure, però.

Cal dir que, després de la instal·lació, el primer cop que vaig engegar la màquina sí que vaig poder entrar a Gnome amb total normalitat. Va ser a partir del segon cop que ja no va funcionar (pot ser alguna actualització va malmetre alguna cosa; però havia instal·lat des de la darrera versió setmanal de la Wheezy, poques actualitzacions hi hauria).

Amb Ctrl-Alt-F1 vaig accedir a la consola. Allí em vaig trobar que, cada pocs minuts, m'apareixia un missatge com el següent:

> [11690.011238] sd 6:0:0:0: [sdd] Asking for cache data failed
> [11690.011248] sd 6:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through

Vaig pensar que aquí estava la clau del problema i vaig investigar-hi i vaig trobar referències com [1] i [2] que parlaven de unitats USB i de lectors de targetes. Vaig fer el que deia [2]:

« Agrego un archivo a /etc/modprobe.d/realtek-reader.conf con el siguiente contenido:
options ums_realtek ss_en=0»

I el missatge ha deixat de sortir (després de reinciar). Tanmateix, sembla que això no tenia res a veure amb el problema del Gnome, ja que continuo sense poder entrar-hi. Ho vaig tenir en compte, però, per allò que us comentava al principi sobre la ubicació una mica «original» del /home.

En vista que seguia sense entrar al Gnome, i sempre des del terminal, vaig instal·lar LXDE i E17, i vet aquí que sí que puc accedir amb total normalitat a E17, a LXDE i a Openbox, però continuo sense poder accedir a qualsevol Gnome (Gnome, Gnome Classic i Gnome Openbox, que ha aparegut, en afegir LXDE).

Personalment, no és un greu problema: ja fa temps que uso E17; però no m'agrada no poder accedir a Gnome i, sobretot, no m'agrada gens no saber per què no puc accedir a Gnome.

En fi, que estic ben perdut i no sé com clavar-hi mossegada. Alguna pista?

Se m'oblidava! La versió de Gnome que tinc és la 1:3.4+7.

Gràcies de bestreta.

Giorgio Grappa

[1] http://lists.debian.org/debian-user-spanish/2012/11/msg00081.html

[2] http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=5&t=64478