Expedent X (org)

En un atac de bogeria massiva, m'he lligat els llençols al cap i després de
l'esbroncada de l'àvia "es pot saber què carai fas??", els he tornat a deixar
a lloc però he seguit amb les meves bogeries: passar de Lenny (oldstable) a
Wheezy (testing) directament.

En realitat ho havia anat deixant pendent per la gran mandra/por que em feia
el pas de KDE3 a KDE4, i després d'una experiència decebedora amb una de les
primeres versions provada via Kubuntu. Però d'aquí poc Lenny ja no serà ni
oldstable, i no puc seguir així.

De fet no ha estat ni una transició, he instaŀlat un sistema nou en una nova
partició, compaginant els dos sistemes, de tal manera que en tot moment podia
fer marxa enrere i tornar al meu estimat KDE3. Al cap i a la fi, l'ordinador
el necessito per treballar i no em puc permetre un desastre.

En resum, que la cosa ha anat prou bé, encara m'haig d'acabar d'acostumar a
les noves llaminadures visuals (o aprendre a treure-les). El problema és, com
no, la targeta gràfica que a vegades fa de les seves. És una ATI Radeon Xpress
1250 que ja amb Lenny em va donar mals de cap que havia oblidat. El problema
és que ara ja no hi ha ni Xorg.conf, així que l'única forma d'anar provant que
se m'ha ocorregut, cutre com poques, és a base de posar i treure drivers.

El problema és que no estic segur de quins controladors estic usant cada cop,
aparentment per lsmod sempre uso radeon i mai fglrx, però amb posar-i-treure
he vist comportaments diferents de la gràfica, des de tenir 3D per software a
perdre'l totalment (del 3D hardware ja ho deixo per impossible, tampoc l'uso)
i coloraines psicodèliques a l'acabar la sessió X. Canviar la targeta no és
una opció: és un portàtil. Que a sobre vaig comprar a una botiga suposadament
especialitzada en Linux, però això és una altra història...

La qüestió: com saber del cert què està fent servir el servidor X per
dibuixar? O com forçar que faci servir un o altre controlador?

I ja posats, per què un cop salten les X ha de desgraciar les consoles de
text? O me les deixa que no es veu res amb les coloraines psicodèliques, o me
la deixa que no sap mostrar els accents (engegant sense el kdm els mostra bé,
console-setup està ben configurat).