Poca autonomia... mala configuració ?

Hola,

M'agradaria preguntar-vos pel control que Debian o els sistemes Linux
fan de l'estat de càrrega de les bateries en els portàtils, ja que el
fabricant del meu m'informa que té una autonomia de 3 hores, 45
minuts... i en realitat amb prou feines arriba al quart d'hora...
Hi ha alguna manera de saber si es tracta d'un problema de
configuració o alguna cosa per l'estil ?

El que no entenc tampoc és perquè -almeys- no llença un shutdown... en
comptes d'aturar el sistema de manera brusca... digo yo.. no sé.

David