Re: Paquets

Cubells dixit:

> Si fas servir dpkg per a instal·lar el programa, aquest passa a formar
> part dels paquets dintre del synaptic de l'estat "local o obsolets".
>
> Cal recordar que tant synaptic com apt-get són un frontend del dpkg.

No, Vicent, ni de lluny. Aquesta darrera afirmació pot donar lloc a
malentesos.

El 'dpkg' instal·la i desinstal·la paquets. I és cert que el sistema APT de
Debian segueix les seves convencions per instal·lar paquets '.deb', però no
l'APT de Fedora, per exemple. Ni tan sols estic segur de
que 'apt-get', 'synaptic' i família facin servir les mateixes llibreries
que 'dpkg'. Simplement, tots fan el que fa el 'dpkg' (i més) i tots segueixen
les mateixes normes. Que és molt diferent de ser un frontend.

Si instales un programa estil "me'l baixo jo mateix" (per abreujar, suposo que
ja estan compilats):

  1. Et baixes els arxius.
  2. Copies els arxius compilats directament al sistema de fitxers.
  3. Mires les dependències del programa a les instruccions.
  4. Et preocupes d'instal·lar les dependències.
  5. Et preocupes de recordar-les.

Quan el vols desinstal·lar:

  a. Esborres tots els arxius que vas copiar (si els tens apuntats).
  b. Desinstal·les les dependències (si les vas apuntar).

Quan fem servir el 'dpkg', ell s'ocupa dels punts 2+a.
Quan fem servir 'apt-get', també s'ocupa dels punts 1+3+4.
Quan fem servir 'aptitude', també s'ocupa dels punts 4+5+b.

(No xerro de 'synaptic' i 'adept', no estic segur de que si equivalen
a 'apt-get' o a 'aptitude').

Contestant a la pregunta original de'n Josep: la informació amb què
treballen 'synaptic' i família no és sols dins el paquet, també és a certs
arxius dels repositoris. I no hi ha cap altra forma "estandaritzada" de
subministrar aquesta informació.

Si has d'instal·lar a moltes màquines (o molts paquets) et paga la pena
crear-te un "repositori d'estar per casa" on hi puguis penjar els teus
paquets. Llavors si que s'integren amb 'synaptic' i companyia. No costa massa
de muntar ni de mantenir, però per una sola màquina generalment no cal
esforçar-s'hi tant.

--
### Jordi Funollet