la universitat tancada

bones!

soc un administrador de sistemes mallorquí i escric per expresar el
meu desacord amb la política d'oficialització del master de software
lliure de la UOC.

la decisió d'eliminar l'antic master i substituir-lo per un adreçat
únicament a titulats universitaris ha tancat les portes a molts
professionals que per un o altre motiu no compten amb aquests estudis.

se'm fa difícil creure que el professorat de la UOC desconegui la
realitat del programari lliure on un gran nombre d'integrants s'ha
immers en aquesta brutal revolució d'una manera completament
auto-didacta. ja no es tracta dels recurrents exemples de superació
que alimenten els arguments de pel·lícules de hollywood; la gran
majoria no hem creat una multi-nacional després d'haver nascut a un
suburbi sense aigua corrent, ni hem utilitzar el garatge dels pares
per construir un producte revolucionari.

molts de nosaltres senzillament no vàrem optar al seu moment per
accedir a la universitat per qüestions de motivació, econòmiques o
d'una simple indecisió acadèmica. això no vol dir que no siguem
professionals perfectament competents amb capacitat d'assistir,
aprovar i fins i tot impartir un curs de programari lliure.

en el meu cas concret podria citar els meus anys d'experiència a
diverses empreses punteres com Hewlett-Packard (a Sant Joan) o Brújula
(a Palma), o citar la certificació RHCE de RedHat
(https://www.redhat.com/training/rhce/courses/) considerat el més
prestigiós dins d'aquest àmbit
(http://certcities.com/editorial/features/story.asp?EditorialsID=95).
però el que realment m'avala, del que realment em sent orgullós és de
la constància al llarg d'aquests anys en adquirir tots aquests
coneixements sense altre objectiu que l'enriquiment personal. el fet
que m'hi pugui dedicar laboralment és gairebé circumstancial, una fita
que no et planteges quan dus 14 hores devant de l'ordinador intentant
configurar correctament un servidor LDAP.

de cap manera vull donar a entendre que els auto-didactes del
programari lliure estam per sobre dels estodiants universitaris, jo
sempre he defensat que la universitat dona (hauria de donar) una
metodologia que t'ajuda a adquirir els coneixements tècnics. però que
uns quants haguem traçat una drecera (sovint més llarga) per arribar
al mateix punt tampoc ens fa inferiors.

he de rebutjar, a desgrat, els fàcils arguments que em conviden a
replantejar-me la titulació universitària. sense voler entrar en el
debat de l'especialització i la qualitat de les titulacions
universitaries espanyoles, senzillament no tenc temps per
dedicar-m'hi. o millor dit, no vull restar el temps que estic dedicant
a aprendre per invertir-lo en estodiar, és una extranya contradicció
que adquereix tot el seu significat en aquest allau que és la
informàtica actual. tampoc em puc sentir al·ludit quan es parla
d'intrusis-me, hi ha molts mecanismes que permeten avaluar els
coneixements reals d'una persona i que sovint posarien en evidència al
vertader intrús.

és una pena, llavors, que no pugui accedir a un ensenyament en el que
sí crec, en el que no només invertiria el meu temps de bon grat sinó
que, més enllà de la validesa del títol obtingut, ampliaria d'una
manera efectiva els meus horitzons personals i laborals. desconec els
motius de la decisió d'oficialitzar el curs de programari lliure, però
vistes les conseqüències del canvi pareix que ha mort degut al seu
propi èxit: ara que s'havia aconseguit un títol de prestigi a nivell
internacional hi accedeixen moltes menys persones que quan era una
proposta nova i arriscada.

oficialitzar el curs no només és negatiu, contra-produent i limitador,
contradiu directament el propi nom de la universitat.

a aquestes alçades quedaria lleig canviar a Universitat Tancada de Catalunya.

àngel bosch