Problemes de so

Ja vaig treient alguna cosa en clar... Primer que res, descriuré el meu equip,
per si hi ha algú que tingui el mateix, si a ell li funcionen totes les
característiques de so correctament, que m'expliqui com....

Tinc un AMD64 3200, placa gigabyte k8ns pro (nforce3). El so mig funciona amb
el mòdul snd_intel8x0. Decodificadora 5.1 DTT2500. SO debian pure 64 testing,
escriptori gnome.

I ara, el que em passa.
Puc utilitzar la sortida spdif gràcies a un fitxer .asoundrc:

pcm.nforce-hw {
type hw
card 0
}

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "nforce"
}

pcm.nforce {
type dmix
ipc_key 1234
slave {
pcm "hw:0,2"
period_time 0
period_size 1024
buffer_size 32768
rate 48000
}
}

(Nota: quan dic "puc" vull dir que de qualsevol altra manera, no puc)
Puc escoltar xmms amb mòduls alsa per spdif, i amb mòduls OSS pels auriculars.
Puc escoltar mp3 pels auriculars amb el "reproductor de so" de gnome, que crec
que utilitza el servidor de so del gnome, que no em queda clar si és esd o
gstreamer. Aquest servidor no el puc sentir per spdif. Totem funciona per
spdif si tinc el .asoundrc, si l'esborro, surt pels auriculars, amb la
particularitat de que cada cop que habilito/deshabilito .asoundrc, la primera
vegada totem peta i la segona funciona per la sortida que li toqui. No he
pogut aconseguir que els auriculars i l'spdif funcionin alhora, però al
menys, segons habiliti/deshabiliti .asoundrc i trii el programa adeqüat, puc
sentir música o veure videos i sentir-los o bé per auriculars o bé per la
decodificadora, així puc fer-ho tant de dia com de nit. El procediment és una
llauna, però al menys puc fer-ho. Per que tot això rutlli, he de tenir
deshabilitat el servidor de so de gnome a l'inici (opció del menu
"Aplicacions -> preferències escriptori -> so -> habilita l'inici del
servidor de so") si no, el "reproductor de so" es queixa de que algú li fa la
punyeta amb /dev/dsp; és a dir, no tinc sons de l'escriptori, el que no em fa
patir massa.
Com a fet curiós, a alsamixer no tinc cap entrada de "headphones", o sigui que
el fet de que funcionin és un miracle. El micròfon incorporat no va de cap
manera, tot i que si tinc entrades "mic" o "line in" en alsamixer. Tampoc
funciona la entrada de línia de l'ordinador.

Les preguntes concretes:
quin és el servidor de so de gnome, esd o gstreamer? he vist de tot per
internet. Tot el so ha de passar pel filtre d'aquest servidor? Si com he
vist, aquest "captura" la tarja de so impedint que altres aplicacions hi
accedeixin, quina és la avantatja d'utilitzar-lo?
A algú se li acut alguna manera (afegint coses al .asoundrc, o com sigui)
perquè em funcionin d'una manera "normal" les entrades de línia, micro i les
sortides d'auriculars de l'ordinador? Està clar que no me les reconeix d'una
manera normal i que els auriculars van de pura potra.
Hi ha algun sistema de so que funcioni tot sol i amb tot? m'he fet un embolic
de c*ll*ns amb arts, esd, gstreamer, alsa, i molts més que he vist...

Descarto fallades de hardware, doncs la màquina és dual i tot funciona bé amb
"l'altre"...

Gràcies per llegir-me el rollo.

Ricard