nou tractat i patents de programari

El Sat, Feb 26, 2005 at 10:19:27PM +0100, Xavier deia:
> O sigui, tinc la sensació (i no soc l'únic :) que has treballat molt en
> tota la qüestió de les patents a la UE, i pels mails que he anat llegint
> penso que una mica sí que et deus conéixer els entrellats legislatius de
> la UE. Per tant, la pregunta: penses que l'aprobació d'aquest tractat
> "as is" afavorirà o no l'aprobació de les patents de programari?

No crec que ajudi gaire, però tampoc que estorbi molt. Crec que depen
més del que fem nosaltres que del tractat. Entenc que serà més difícil
bloquejar coses al Consell, que el Parlament no tindrà més poder pel
que fa a aquest tema en concret, que el Consell encara no estarà prou
controlat democràticament pels parlaments, i que la Comissió seguirà
tenint massa poder i massa poca responsabilitat. El Consell Econòmic
i Social i el Consell de Regions, que es van pronunciar contraris a
les patents de programari, segueixen sense cap poder. A més la Unió
adquireix personalitat jurídica i per tant podrien colar patents de
programari amb tractats internacionals entre la UE i altres parts del
món, però no estic segur de si això seria més fàcil o més difícil que
ara (intueixo que més fàcil). No he estudiat tant el tractat ni tinc
prou base en dret europeu com per analitzar tot això.

De totes maneres si 365 o no sé quants eurodiputats *presents* es posen
ferms (al tanto que les abstencions o no compareixences compten a
favor del Consell en 2a. lectura), la directiva es pot rebutjar. Si es
rebutja queda la llei actual que prohibeix patents de programari, però
no li fan cas des de l'OPE.  El que és més díficil és aprovar una
directiva que clarifiqui més que el programari no es pot patentar,
perquè "només" perquè el Parlament Europeu ho vulgui no s'esmena una
directiva. Per això cal convèncer els governs dels estats (per cert,
recordeu http://graciassenado.hispalinux.es ) i la Comissió.

Total, allò bàsic no canvia: cal que ens fem escoltar i els convencem.

> També t'hauria preguntat què en penses d'aquest tractat més en genèric,
> però no estic segur que això sigui topic de la llista.

No, no ho és. Ni jo tinc una opinió més autoritzada que un altre ciutadà.
Fa estrany preguntar a una llista que pensa una persona en concret d'un tema.
En qualsevol cas, posats a pixar fora de test, penso que els efectes sobre
una directiva qualsevol no són suficients per jutjar un tractat. Abans pensava
que la directiva de patents de programari com a mínim servia d'exemple.
Però ara que les circumstàncies d'aquesta directiva són úniques a la història de
la UE (*) ja no sé si serveix d'exemple, més aviat servirà de precedent,
passi el que passi.

(*) Circumstàncies d'aquesta directiva:

- Dos parlaments estatals (ES,DE) es pronuncien unàniment en contra
del text del Consell

- dos altres parlaments estatals també es mostren contraris i
provoquen ajornaments (dues mocions a NL i negociacions amb l'oposició
a DK)

- El Consell té un acord polític i no aconsegueix "la formalitat"
d'adoptar una posició comuna en 10 mesos, en el fons perquè ja no hi
ha majoria qualificada i encara no ho han tornat a votar per no
evidenciar-ho. Algunes declaracions unilaterals (especialment PL)
posen a parir el text que aproven.

- El Parlament Europeu demana abrumadorament reiniciar el procés per
haver-hi hagut eleccions pel mig, durant el bloqueig de facto de
l'acord polític al Consell. "Abrumadorament" vol dir: 19 vots a favor
per 1 en contra i 1 abstenció al comité Juridic, unanimitat a la
Conferència de Presidents i assentiment sense cap objecció al plè.

Algú sap que mai hi hagi hagut alguna legislació en preparació a la UE
en aquesta situació ?

Que jo sàpiga tant al tractat de Niça actual com al tractat pel que
s'estableix la constitució europea hi ha mecanismes per redreçar la
situació i recuperar la legitímitat democràtica (és a dir hi ha la
possibilitat legal de renegociar el text i tornar-lo a votar al
Consell), però no hi ha obligació de fer-ho, és a dir una altra
possibilitat legal és adoptar el text de maig sense votar-lo
explicitament al Consell i no reiniciar.  Es pot jutjar els tractats
pel fet que s'admetin les dues opcions en un cas tan extrem, però en
qualsevol cas, em sembla clar que per bé o per mal el que facin
establirà un precedent i espero que hi posin més seny que orgull,
pressa o inèrcia.

--
- jo també vull una Europa lliure de patents de programari  -
 EuropeSwPatentFree - http://EuropeSwPatentFree.hispalinux.es

Xavi Drudis Ferran
xdrudis@tinet.org