Re: l'ordinador i la canalla...

> Hola,

Bon nadal !!!

> [...]
> que demà reglarà a les seves filles (5 i 9 anys) i li he posat un linux
> (en aquest cas és un suse 9.1, perquè de moment l'ordinador no tindrà
> connexió ràpida i el CD que tinc del debian és per instal·lar des de la
> xarxa) amb un windows. Ella té por de que no s'hi passin masses hores
> i/o amb el contingut que pugin visualitzar via web...
>
> El que m'agradaria saber és si:
>
> 1) Hi ha algun lloc on quedi registrat el temps que està a l'ordinador
> un usuari concret. Suposo que si, no? (això serviria per controlar que
> les filles no es passin més hores de les permeses)

La comanda last et pot ser útil, "pechemple"

usuari@xarbox:~$ last
usuari   :0                            Sat Dec 25 10:20   still logged in
reboot   system boot  2.6.7-xarnoppix2 Sat Dec 25 10:20          (00:00)
usuari   :0                            Sat Dec 25 10:17 - 10:19  (00:01)
usuari   :0                            Sat Dec 25 09:20 - 10:17  (00:57)
usuari   :0                            Sat Dec 25 09:17 - 09:20  (00:02)
reboot   system boot  2.6.7-xarnoppix2 Sat Dec 25 09:17          (01:01)
reboot   system boot  2.6.7-xarnoppix2 Sat Dec 25 01:35          (00:00)

wtmp begins Sat Dec 25 01:35:49 2004

Les hores:minuts entre parentesis corresponen al temps que l'usuari ha
estat loguejat al sistema.

> 2) Si hi ha alguna manera de que si les filles excedeixen la quota
> diaria o setmanal, l'ordinador no les deixi entrar

Parlo per parlar però em sona que hi ha algun mòdul pam que fa
precissament això.

> 3) Si hi ha algun soft per filtrar el contingut de la web adreçat a la
> canalla (em sona que per windows hi ha utilitats d'aquesta mena).
>
> Més genèricament, hi ha algun pare/mare que tingui inquietuds semblants?
> com heu abordat aquest tema?

Jo tinc una recepteta per a les aules d'informàtica de l'escola però ho
qualificaria de "cracking a peanut with a sledge hammer" com deia un profe
meu ... en qualsevol cas et comento una mica la implementació:

SQUID ( com a proxy transparent ) + iptables + dansguardian

La pots descarregar de  ftp://ftp.serni.net/ProjecteTIC/filtratcom.pdf

llavors caldria modificar lleugerament el tema per que la redirecció de
paquets també afectes a localhost i la cosa pitaria ( per tothom !!!).

Una altra possibilitat seria amb l'SquidGuard que et permet gestionar les
ACLS de l'squid de manera que podries establir unes finestres d'accès a
internet plus el filtrat de continguts.

Com pots comprovar sí que hi ha pares/mares/profes amb inquietuds
semblants ... i és que la xarxa s'ha tornat una selva ;-)