Re: debian GNU/HURD

> Hola a tothom,
>
> Algú a probat Debian amb el microkernel HURD?
[...]
> Per altra banda? cal instalar de zero tota la distribució o tansols cal
> actualitzar el kernel?

Diferencies? Un munt i mes. Es una idea totalment diferent de sistema (pots
tenir una introduccio a http://www.nl.debian.org/ports/hurd/ i seguint tots
els links que et donen; mira "documentacio" i el link a la pagina oficial de
hurd a "desenvolupament").

Basicament, la idea es que hi ha un nucli (un micronucli, de fet, que
actualment es el GNUMach, tot i que el futur apunta a L4) moooooooolt basic,
mentre que totes les funcionalitats estan oferides per diferents processos
d'usuari (anomenats "servidors") que es comuniquen entre ells (aixi,
GNU/Hurd es el conjunt format pels servidors, independentment del
micronucli)

Aixi doncs, permet obtenir una escalabilitat, portabilitat, etc.ibilitat
molt major que la d'un nucli monolitic.

Problemes? Que el tema esta moooooolt verd, l'actual nucli esta desfasat i
es producte del mon de la recerca de SOs, la gent que duu el projecte a
debian (crec que a final son dos o tres que mouen el "cotarro") sembla que
no vulguin que el projecte avanci, posant pegues a tot, i la usabilitat es
un pel limitada (doncs el paquets precompilats per a Debian hurd son pocs,
pero suficients per a treballar, i si et vols compilar tu coses pel teu
compte, es possible que les hagis d'arreglar per a que funcionin en hurd).

El que et dic es part d'experiencia propia i part del que m'explica un amic,
que s'ha donat molts cops de cap amb la gent de debian hurd, donant-los
"parxes" i solucions que no han volgut perque "no son temes prioritaris".

De fet, el que ha acabat fent es una distribucio propia, molt diferent de
Debian, basada en el sistemes que ofereix freeBSD: http://bee.es.gnu.org, on
han incorporat tots el "parxes" que la gent havia anat acumulant i no
s'havien acceptat a debian (moltissims i bastants d'importants, com una
millora en la transferencia per DMA i la copia real de multiples pagines a
la vegada), a part de que volen intentar eliminar totes les txapusses que
ara mateix hi ha (que son moltes) i fer-ho tal i com (creuen que) s'ha de
fer.

En fi, de pas que informo a la llista d'aquestes cosetes interessants,
llenc,o aqui la meva mini-protesta en contra del zel amb que les persones
responsables de debian/hurd maneguen el CVS (i que consti que al amic aquest
sempre li he insistit que col.labores amb debian, doncs soc partidari d'unir
esforc,os, pero entenc que arriba un moment en que et canses de llegir "aixo
no es prioritari, de moment no ho inclourem").

> Gràcies a tots per abansat.
> salutacions. xavier bosch

Ens llegim!

--
NEU +++ DSL Komplett von GMX +++ http://www.gmx.net/de/go/dsl
GMX DSL-Netzanschluss + Tarif zum supergünstigen Komplett-Preis!