Progamari DVD>MPEG

Hola:
Ara que ja tinc ALSA ben configurat, anem per feina:

Tinc intenció de fer-me una col·lecció d'escenes de películes musicals.
Fins ara, amb programari sota W2K, he aconseguit ripejar DVD i obtenir fitxer
tipus *.VOB que, sortosament, xine els reprodueix amb so 5.1
Voldria poder retallar les escenes musicals i pasar-ho a un altre format tipus
MPEG, tot i que no sé si representará perdua del so 5.1 com fins ara m'esta
passant.
Com que W2K s'hem penja cada dos per tres mentre faig un ripejat, he pensat
fer-ho sota Debian.
¿Algú amb experiència en aquest tema em pot orientar?
He buscat per tot arreu però no em sembla haver trovat res del que busco, tret
del mencoder que rutlla amb mplayer, però s'em fa molt feixuc
d'entendre...:-(

Agrairia moltissim informació al respecte...

--

Salutacions,
Josep