Re: Referencies de Ubuntu

Teniu referencies de la distribució Ubuntu, em sembla molt interessant
tecnicament, i també l'esperit de la mateixa.

Que en penseu?

Estem ptreballant per a Canonical, l'empresa que desenvolupa Ubuntu, i gràcies a això he pogut seguir la breu però ràpida història d'aquesta distribució.

Penso per a ser la primera versió funciona molt bé, permet a usuaris pallussos com jo disposar de versions actualitzades com Unstable sense haver de barallar-se amb els bugs lògics d'unstable, ja que algú s'hi ha barallat abans. Que la idea d'actualitzar versions cada sis mesos em sembla bé ja que, per a l'ús que en faig, no necessito estar fent actualitzacions cada mes ni em compensa gaire baixar-me desenes de megabytes per a passar de v1.5.4-3 a v1.5.4-5. Que ara ja és ben senzill d'instal·lar i que pot solucionar la vida a molts usuaris que vulguin tastar GNU/Linux sense haver de passar per distribucions CD-Live com Knoppix que, al capdavall, no estan pensades en el seu origen per a ser sistemes operatius fixos i operatius per defecte en un ordinador.

El model de negoci de Canonical no ha estat publicitat encara, però de moment han anunciat compromís a mantenir la llicència GPL a tot el que fan i els bugs que estan resolent els contribueixen a Debian (en no pocs casos els desenvolupadors contractats són els mateixos mantenidors dels paquets Debian). I la pròpia Debian s'està beneficiant, cosa que em sembla un intercanvi "just".

Per exemple, una distribucio com Ubuntu, si es confirma la seva estabilitat i el suport continuu d'un equip professional, pot ser interessant per a fabricants de hadware en massa que la vulguin utilitzar com a sistema operatiu de sèrie. Cosa que no poden fer amb una Debian a pèl pel risc de rebre reclamacions i peticions de suport dels seus clients (que no necessàriament llegeixen i entenen els termes de la GPL).

Penso que és una experiència interessant i que li donarà una bona empenta a Debian front a RedHat i Suse en l'àmbit de les empreses, institucions, usuaris finals i demés perfils que vulguin un sistema operatiu que sigui lliure però que sobretot no li doni problemes. I em sembla bé que un multimilionari inverteixi alguns calés en tasques productives (sous de desenvolupadors de programari lliure) que d'altra manera anirien a l'economia especulativa (el NASDAQ i altres mercats encara més qüestionables). :)

Ah, i també penso que pels poquets que som és millor que els usuaris d'Ubuntu vinguin a aquesta llista, ja que els seus problemes seran en la seva majoria comuns als dels usuaris Debian.

Quim