Re: ens veiem en mac-debian

On Saturday 18 September 2004 15:37, hubble wrote:
> Hola,
>
> Estava fent una xerrada, quan una de les assitents hem va preguntar si la
> debian funcionava amb MAC (apple)
 Genial, funciona!

> , li vaig contestar que si, doncs alguna
> vegada he vist gent que fa servir debian en un powermac o com es diguin
> aquestes maquines).
 En realitat són tres coses distintes: Mac (el maquinari de la casa Apple), el
MacOS (el seu "sistema" operatiu) i el PowerPC (també conegut com PPC), que
és l'arquitectura del processador (que els va dissenyar Motorola però ara
fabrica IBM).

> Resulta que també he sentit de gent que a l'hora d'instal·larla han hagut
> de perdre el sistema base que portaven
 ?!?! Ben malament ho degueren fer, doncs. Com a mínim als newworld (es veu
d'una hora enfora pel disseny exterior, però basta dir que són els dels
darrers sis anys) no fa falta ni reinstal·lar el MacOS. Als més vells encara,
els oldworld, cal reinstal·lar el MacOS d'una manera concreta si es vol
mantenir.

> (suposo que algun porblema de
> geometria de disc o algo així, fins i tot que desprès han pogut tenir un
> sistema dual), i també he sentit que s'han de fer servir paquets especials
> (suposo que no oficials) per a que acabi rutllant be.
 En Debian? Que va, però si les polítiques de Debian diuen que tot el
programari ha de ser compilable a totes les plataformes. És per això que et
puc dir que _tot_ el programari (que no sigui depenent de la plataforma o
l'arquitectura) que trobes en un x386 el trobes a ppc.

> Be, despres de la introducció la pregunta:
> Agrairia que algú que tingui coneixements d'aquesta cosa (debian sobre
> mac), em digues alguns links a on poder trobar informació
 A bulma.net tenim tres articles de Debian a iBooks. També hi ha una pila de
gent de la bulmailing que ha acabat "reciclant" els "lamparons",
"televisors", "torradores", "llibres de poder" amb una Debian pel camí.
 http://penguinppc.org/

> sobre com fer
> aquesta tasca pero que ho expliques d'una manera estil recepta, (algo així
> com: instal·lar debian en un mac per a torpes)
 Els instal·ladors són iguals, així que _tècnicament_ l'única feina és posar
el yaboot, que és un bootloader a mig camí entre GRUB (que encara li falten
uns mesos per funcionar en PowerPC) i Lilo.
 Qualsevol altre programa que se t'ocorri posar i que hi sigui al main de
Debian funcionarà igual que a un Intel compatible.

> ja que aquestes persones
> volen posar-se la debian al mac més per una questio ideologica que no pas
 Estic molt content amb això, doncs. La llibertat i la comunitat és més
important que el programari.

> tecnica, ja que tecnicament potser estan una mica mancades (el seu objectiu
> es crear continguts i debian en aquest cas seria simplemente una eina no un
> fi). També agrairia si sabeu si hi ha alguna distribució estil knoppix que
> corri sobre un mac
 La Gentoo-live.
 Els Yellow-dog, però no tenen descarregues gratuties.

> (tinc entes que el mac no esta soportat a knoppix).
 La Knoppix de l'any catapumximpum, si. Però no et servirà molt.
 Sincerament, si tens màquina (potència!) i paciència, et podria recomenar
remasteritzar tu mateix la Knoppix per a ppc.

 I parlant de Yellow-dog, sé que pot ser t'estimes més Debian (i jo també, no
canviaria la distro per res), però si sols és una feina o un favor que vols
fer, et recomano que et passis per www.yellowdoglinux.com i veuràs una distro
_només_ per a maquinari de la casa Apple. Està afinada (la distro) fins a un
punt que no t'ho pots imaginar (no falta massa per la 4.0, però mirar-t'ho
igualment).

 Esper haver ajudat.