Re: Manuales para novatos Linux/Debian

quan la gent parla de "coneixer linux" mai sé massa be a que es
refereix, és un terme massa ampli que abarca molts àmbits. jo
diferenciaria dues coses bàsiques.

per una banda hi ha l'aprenentatge d'una distribució en concret: com
s'instal·la, quins assistents o sistemes de configuració utilitza, quines
peculiaritats té respecte a les altres distribucions, etc. quan ja tens
cert nivell de coneixements no costa passar d'una distribució a una altra,
però sempre estàs mes cómode amb la "teva". documentació sobre com
instal·lar debian n'hi ha a cabassos, tanta n'hi ha que, com tu ben dius,
és difícil discriminar correctament. la meva recomenació és que
principalment miris la oficial
http://www.debian.org/releases/stable/i386/install.ca.html i recorris a
altres fonts (com per exemple aquesta llista) per a detalls concrets.

per altra banda hi ha el coneixement dels programes, tant els del propi
sistema unix/linux i tots els seus comandaments, com la resta d'aplicatius
tant gràfics com per a consola. això és independent de cada distribució.
per exemple, si ja has fet servir el firefox o el openoffice per a
hasefroch no hi trobaràs cap diferència respecte a la versió linux. per
documentar-te aquí jo començaria amb un manual de referència bàsica de
comandaments unix http://www.si.uji.es/manuals/unix/index.thtml i aniria
triant en funció del programari que m'interessés.

per a mi la segona part és la mes important de cara, evidentment, als
usuaris.
no tenc ni idea de quin nivell informàtic tens ni cap a quin àmbit vols
dirigir els teus coneixements. si no has de muntar cap servidor i vols
tenir un escriptori (entorn de treball) segur i funcional no sé si debian
és la millor solució. jo sempre dic que preferesc un usuari de mandrake
feliç que un usuari de debian frustrat. vull dir que no perqué tothom
digui que debian és una distribució collonuda has d'estar messos a tenir
un sistema complet i haver d'estar passant continuament a la partició
hasefroch per una cosa tan senzilla com mirar el correu. i no dic que
debian sigui difícil d'instal·lar, aquest és el debat etern dels
debianites vs la resta del món, simplement hi ha coses que no són evidents
i que necessites tenir un colega a qui donar-li la vara quan les coses no
rutllen. i t'ho diu un debianita convençut en resposta a un mail a la
llista de correu de debian...

no sé si aquesta parrafada t'haurà servit ni si hauré adormit a algú
altre, però sovint em demanen ajuda per instal·lar linux (sobretot gent
que no en té ni idea i veu el meu escriptori i diuen "uaaalaaa") i jo no
vull que passin pel martiri que vaig passar jo si no és necessari, o sigui
que acabo recomanant mandrake. així que mira el que vols aprendre i
decideix en funció del que necessitis.

per cert, pensa amb els pobres arbres. tots hem passat per l'època de
"imprimiré tot els manuals que trobi" i després acabes reciclant el paper
amb cartes d'amor a la veïna del cinqué (si et truca a la porta per
demanar-te la diferència entre un enllaç bla i un dur vol dir que la cosa
va be ;).

fins ara

jrockys2, vares dir:

>Hola a todos,
>
>En las próximas tres semanas voy a tener mucho tiempo libre (en el
>trabajo y en casa) para aprender un poco más sobre Linux y
>especialmente Debian. Por desgracia en el trabajo no puedo utilizar
>ningún Linux (no soy informático) pero tengo internet e impresoras a
>mi disposición.
>
>¿Alguien me puede aconsejar manuales para novatos? Me gustaría que
>fueran bastante actualizados y, si es posible, orientados a Debian.
>Preferiblemente en Catalán, Castellano o Francés; aunque si hace falta
>en Inglés también me pondré con ello.

> [...]

     ^ ^
     O O
    (_ _)
muzzol(a)mail.ru
jabber id: muzzol(a)jabber.dk
No atribueixis qualitats humanes als ordinadors.
No els hi agrada.
<echelon spamming>
bomb terrorism bush aznar teletubbies
</echelon spamming>