Re: Problemes instal·lant la X

Hola,

Mensaje citado por calbasi <calbasi@pangea.org>:

> El que m'ha semblant amb una estoneta que he estat putinejant és que
> realment Debian és una mica més durillo per un usuari novell... Jo em
> vaig instal·lar Mandrake fa un any i mig perquè em van dir que era la
> més facilota, i veig que a nivell "intuitiu-windows" potser si que ho
> és. Per exemple he trobat que:
>
> - la pantalla d'accès a l'entorn gràfic, en la que poses l'usuari i
> contrasenya, és més gràfica a la mandrake

No depen del gestor? potser no és el mateix gdm que kdm o xdm, no? :?

> - per apagar l'ordinador no he vist cap opció evident desde Gnome. És
> més, en un menú he trobat una opció per fer-ho però m'ha dit que si no
> era root, tururú... i això que com a root no pots entrar a Gonome, em
> penso... En estacions multiusuari està clar que un usuari no ha de poder
> fer reiniciar tot el sistema, però en els ordinador de sobretaula és el
> més usual.

Correcte. En root no pots accedir a gnome (no sé si a partir de la versió 2.0 ho
han solucionat aquest tema). Pensa que l'ordinador de sobretaula ja treballa amb
entorn multiusuari (ja que almenys tens dos usuaris visibles: root i tu, a més
dels invisibles: nobody, mysql,...).

> - tampoc he trobat una mena de centre de control debian com hi ha a
> Mandrake per detectar el hard automàticament, per crear nous usuaris (el
> kdeuser si no ets root no et deixa executar-lo... suposo que hi ha
> alguna manera d'executar meníus com a root dins el gnome/kde, però se
> m'escapa...)

A veure, la gestió de hard i usuaris l'ha de fer el superadministrador (és a dir
, el root). Per tant, és normal que si no ets root, no et permeti tocar que
coses. Per a gnome tens gtksu, per a kde ksu (ksudo, em sembla). Has d'introduir
la contrassenya de superusuari, i llavors treballaries com a tal.

> - quan faig un halt com a root, l'ordinador no s'apaga del tot, sinó que
> espera que, aal final, ho faci jo manualment...

Aixó depen de l'arquitectura de l'ordinador(suposso), ja que en els dos
ordinadors que tinc: en un l'he d'apagar jo i en l'altre s'apaga sol amb la
mateixa configuració.

> Després del rotllo només us volia agrair moltíssim l'ajuda... A
> Mandrake, depén d'on, la fan pagar :-)

A l'igual que debian, a veure sino com vaig aconseguir jo els 7 cds de la debian
en versió binaria!!! A través d'una revista que em va costar 18 euros (i tenint
en compte que la revista es va comprometre a fer donatiu a la fundació debian
per a poder seguir treballant). Amb aixó no vull dir que no hagi tingut mai
distros de gratis, sino que almenys alguna convé financiar-la, ja que sino
financies una distribució, no esperis que hi hagi programari lliure ad
infinitum. I recorda que per accedir al primer projecte gnu, havies de pagar (ho
explica el senyor Richard Stallman en referència al programa gnu Emacs). Gràcies
a que hi va haver gent que li va comprar el gnu Emacs, va poder tornar a
recuperar l'esperit dels 60 (aixó segons ell, que quedi clar).

> Gràcies,
>
> Joan
>
> --

Atentament, Fermí