Re: Punt Omega i difusio del programari lliure

Hola,

A Dijous 11 Desembre 2003 10:12, Quim Gil va escriure:
> Recordeu aquell reportatge del Punt Omega sobre programari lliure [1],
> que ens van respondre que ja provarien d'entrar més en matèria en un
> següent reportatge?

Sí, va generar uns quants correus...

> Doncs bé, el dimarts es va posar en contacte amb mi en Xavier Roca
> (CCopiat), periodista encarregat de fer-lo. Té 4 minuts, vol que surti
> gent involucrada en el tema i em pregunta que amb qui pot contactar.

És una llàstima, crec que per la importància que pot tenir a casa nostre i en
té en general a nivell mundial, hi hauria material per fer un 30 minuts
seriós.

> Jo li recomanaré en Jordi Mas de Softcatalà [2] perquè em sembla algú de
> calaix pel fet de ser el portaveu d'una organització socialment visible
> i que s'ho estan currant. Se m'acudeixen altres noms d'aquesta llista
> però prefereixo passar-vos el seu email i a qui li interessi que es posi
> en contacte amb ell.

Una de les coses que més m'agrada del programari lliure és que és un moviment
molt ampli, sense caps visibles. Jo personalment valoro molt la feina feta
per persones anònimes o poc conegudes que fan que tot rutlli. Com a tot
moviment sempre hi han persones més mediàtiques que altres, però potser per
com penso, crec que la gràcia del programari lliure és l'importancia del
conjunt.

Jo crec que en l'àmbit del Països Catalans hi ha un gran nombre de persones
que han fet molta feina i que són molt importants. Denamant disculpes a
priori per aquelles que em deixaré, jo voldria destacar uns quants noms i no
per ordre d'importància. Per exemple, jo voldria destacar a en Jordi Mallach,
ja que com a mantenidor debian i traductor ha fet moltíssima feina
destacable. També voldria destacar a en Xavi Drudis, que ha estat la persona
que ha seguit i currat tot el tema de les patents de programari amb la
importància que en té pel programari lliure. També crec que gent com en
Sebastià Pla que va iniciar i traduir gran part del kde i actualment l'Antoni
Bella són persones perfectament destacables en aquest tema, així com en Josep
M. Ferrer i l'Albert Astals de l'equip de traducció del kde. També estic
segur que hi han noms que no conec de l'equip de traducció del Gnome tant
destacables com aquests.

També puc comentar gent de la UPC, que són els que conec, con en Toni Soto,
Josep Vilaplana o en Lluís Perez Vidal (Piti) on en Sebastià Vila o l'Orestes
Mas, que impulsen el programari lliure al seu alumnat i els seus
departaments. I per què no dir l'Ermengol Bota (DSL) o en Pep Ciuraneta
(LinuxUpc) o en Ferran Fabregas (codilliure) o l'Alex Muntada (GNU-cat?) que
des de el mon associatiu/laboral de la UPC fan el mateix. Ara, tampoc són els
únics, també hi ha gent a la autònoma ( Guillem Jover ) o gent de la Pompeu
(Xavi Rubio/Albert Mora) .. i estic segur que em deixo noms.

També destaco l'Andreu Moreno dels Salesians de Sarrià, que va aconseguir que
una empresa (Cirsa) pagués pel desenvolupament d'una llibreria LGPL o també
en Joan Moratinos que gràcies a ell tenim un corrector de català bo.

Per últim, també estan els LUG, grups d'usuaris com la gent de gilug de
Girona, o el mega grup de Bulma, o la gent de Manresa (Catux, Carles Pina ..)
o altres (Caliu, però no vull fer promoció...), que també fan una feina fosca
i destacada ajudant a la gent desinteressadament amb les llistes de correu i
les trobades i fa que tothom posi els seu gra de sorra. Les llistes de correu
són per mi un dels punts més importants del programari lliure, on la gent pot
expressar les seves opinions, donar consells i resoldre problemes-dubtes,
etc. És on es coordinen els projectes i és on moltes vegades es troba la
solució als problemes. També estan els IRC.

Bé, tota aquesta parrafada de noms els que voldria destacar és que en general
no són gent coneguda ni mediàtica, però posen els seu gra de sorra pel
programari lliure i són molt importants.

Bona nit i gràcies a tothom.

Leo

- --
Linux User 152692