Debian Sarge ve d-i rc1

Herkese merhaba,

Surum yoneticileri 25 Temmuz itibariyla onemli bir duyuru yaptilar.
Duyurunun ozgun halini su bagdan okuyabilirsiniz:

  http://lists.debian.org/debian-devel-announce/2004/07/msg00016.html

Ozetlersek; 31 Temmuz'dan itibaren resmi Sarge duyurusuyla sonuclanacak
asamalardan ilkine giriyoruz.  Bu ilk asamada base + standart (ve ustu)
oncelige sahip paketlerde "Surum oncelikli" olan hatalarin duzeltilmesi
haric _normal yollarla_ degisiklige izin verilmeyecek.  Ikinci asama
olarak bunu takiben genis kapsamli bir "dondurma" islemine gecilecek.
Sarge icin Eylul ortalari gibi bir tarih telaffuz ediliyor.  Ote yandan
Agustos'un ilk haftasinda Debian kurulum programi (Debian-kur) icin ilk
surum adayi duyurulacak.

Bu ozetten sonra Debian kurulum programi ve Sarge'in Turkce acisindan
durumuyla ilgili olarak Debian Turkce yerellestirme grubu adina bilgi
vermeyi de uygun goruyorum.

Debian-kur 1nci ve 2nci asama kurulumda yer alan paket cevirilerinde
%100 oranina erismis durumdayiz (2nci asama icin henuz elimde cok net
bir bilgi yok, en son baktigimda oyleydi).  3ncu asama icin (dpkg ve
apt'tan dolayi) oldukca gerilerdeyiz.  Yine de mevcut ceviri oranindan
oldukca memnun oldugumu belirtmeliyim.  En azindan son kullanicinin
kendi dilinde anlamli bir kurulum deneyimi yasayacagina dusunuyorum.
Eksiklikleri de daha sonra tamamlayacagimizi umuyorum.  Cevirilerin
bugun ki duzeye erismesinde rol oynayan butun arkadaslara [1], ozellikle
Osman Yuksel'e bir kez daha tesekkur etmek isterim.  Tabii bu is henuz
bitmedi, cevirileri elden gecirmek ve cilalamak icin oldukca yeterli
oldugunu dusundugum bir sure var.

Sarge'in butunundeki ceviri yuzdemiz henuz cok cok dusuk duzeylerde.
Fakat cok sik kullanilan paketlere (xserver-xfree86, cupsys vb.) ait
cevirilerin onemli bir bolumunu tamamladigimizi dusunuyorum.  Yani
Debian'la Turkce iletisim kurma imkaninin sadece Sarge kurulumuyla
sinirli kalmayacagini, mutevazi olcekte de olsa kurulmus sistemde de
bu imkanin devam edecegini soyleyebilirim.

Cevirilerin disinda kalan Turkce islevsellik kismina bakacak olursak...
Beta4 surumunde karsilastigimiz felaket yeni surumlerde olmayacaktir (en
azindan son yaptigim testlere gore durum bu).  Debian Sarge Turkce Q
veya F klavyelerle sorunsuz sekilde kurulabilecek.  Yeni "gorev secici"
icin hazirlanan "Turkce ortami" ve "Turkce masaustu" gorevlerinin de son
kullanici icin cok yararli olacagini dusunuyorum.

Ontanimli yereli UTF-8'e ayarlamak konusundaki planim maalesef yurumedi.
Cunku bu girisimim sirasinda tespit ettigim (ve bir cogu Turkce'ye ozel
olmayan) hatalarin onemli bir bolumunu duzeltmeme ragmen 'base-config'
duvarina tosladik.  Cok karisik ve oldukca da bunaltici olan bir hatadan
[2] dolayi bu is Sarge sonrasina kalmis gozukuyor (son anda bir gelisme
olmazsa).  Daha da kotusu eger bu sorun duzeltilmezse taze bir Sarge
kurulumundan sonra sisteminizde Turkce karakterleri goremeyeceksiniz :-(
Fakat sistemi yeniden baslattiginiz ilk anda (veya ilgili komut olan
'/etc/init.d/console-screens.h restart'i calistirdiginizda) bu sorun da
ortadan kalkacaktir.  Bu berbat sorunun sadece Turkce'yi degil bir cok
dili de etkiledigini belirteyim.  D-i ekibiyle IRC'de konuyu tartismama
ve bir miktar flame'i goze almama ragmen zaten cok gecikmis olan bir
dagitima iliskin surum takvimindeki sinirlamalar boyle bir sonucu
doguruyor. #250789 numarali hatanin onceligini "surum oncelikli" duzeye
cekmeye de elim varmiyor.

Debian Turkce listelerini takip eden veya bu iletiyi okuyan butun
arkadaslardan yakinda duyurusu yapilacak olan yeni surum Debian-kur'u
sinamalarini ve tespit ettikleri hatalari bildirmelerini rica ediyorum.
Debian Turkce yerellestirme faaliyetlerinde emek sarfeden butun
arkadaslara bir kez daha icten tesekkurlerimi sunuyorum.

[1] http://l10n-turkish.alioth.debian.org/contrib.html
    (Ismi belirtilmemisler varsa lutfen bildirin)
[2] bugs.debian.org/250789