Re: [DICO][URGENT]remove/purge traducere

Salut,

Cum o nouă trecere prin dpkg este în agenda mea, iar subiectul ar
putea interesa şi pe alţii,  revin cu detalii:

On 5/24/05, Sorin B. <sorin@bonbon.net> wrote:
> [...]

Am ales şterge/curăţă pentru perechea remove/purge; vă sfătuiesc să
folosiţi aceiaşi traducere.

Motivul e simplu:

remove = şterge - este cel mai probabil ca oricine să înţeleagă ce se
întâmplă, chiar şi fără pregătire; nu creează conflicte cu alţi
termeni.

purge = curăţă - termen mai exotic, cum spunea Sorin, iar explicaţia
din engleză [1] este destul de clară, şi duce către acestă traducere:

8 entries found for purge.
purge   Audio pronunciation of "purge" ( P )  Pronunciation Key  (pûrj)
v. purged, purg·ing, purg·es
v. tr.

   1.
         1. To free from impurities; purify.
         2. To remove (impurities and other elements) by or as if by cleansing.
   2. To rid of sin, guilt, or defilement.
   3. Law. To clear (a person) of a charge or an imputation. Often
used with respect to contempt of court.
   4.
         1. To rid (a nation or political party, for example) of
people considered undesirable.
         2. To get rid of (people considered undesirable). See
Synonyms at eliminate.
   5. Medicine.
         1. To cause evacuation of (the bowels).
         2. To induce evacuation of the bowels in (an individual).

v. intr.

   1. To become pure or clean.
   2. Medicine. To undergo or cause an emptying of the bowels.

n.

   1. The act or process of purging.
   2. Something that purges, especially a medicinal purgative.