Re: Anunci de Lenny (era: Call for translations: Release announcement)

Hola Jordà,

t'adjunto un fitxer amb les correccions d'allò que he vist.

Els «TODO» no me'ls he mirat, però.

Per cert, he intentat ajustar l'amplada del text a 80 (o 79?) columnes
com a l'original, però després de provar tant el «fold» (no reconeix
UTF-8) com el «tidy» (l'entrada ha de ser HTML) me n'he cansat.
Coneixeu cap programa de la línia d'ordres que m'ho permeti fer?

Salut,
David.

El 14 / febrer / 2009 01:46, Jordà Polo <jorda@ettin.org> ha escrit:

> Una nova versió que inclou diversos canvis que en Miguel i en Guillem
> han suggerit a l'IRC.

<define-tag pagetitle>Llançament de Debian GNU/Linux 5.0</define-tag>
<define-tag release_date>2009-02-14</define-tag>
#use wml::debian::news

versió 5.0 de Debian (amb el sobrenom <q>Lenny</q>) després de 22 mesos de
desenvolupament constant. Debian GNU/Linux és un sistema operatiu lliure que
funciona amb un total de dotze arquitectures de processadors i inclou els
entorns d'escriptori KDE, GNOME, XFCE i LXDE. També és compatible amb la versió
2.3 de l'FHS (estàndard de la jerarquia del sistema de fitxers) i incorpora
programari desenvolupat per a la versió 3.2 de l'LSB (base estàndard del
Linux).</p>

des d'agendes electròniques i ordinadors portàtils fins a supercomputadors,
sense descurar cap maquinari intermedi. En total s'implementen dotze
arquitectures, incloent-hi la SPARC de Sun (sparc), l'Alpha d'HP (alpha), la
PowerPC de Motorola/IBM (powerpc), els IA-32 (i386) i IA-64 (ia64) d'Intel, la
PA-RISC d'HP (hppa), la MIPS (mips, mipsel), l'ARM (arm, armel), l'S/390 d'IBM
(s390) i les AMD64 i EM64T d'AMD i d'Intel, respectivament (amd64).</p>

<!-- TODO: cross-build ? -->
altres dispositius basats en la plataforma Orion, com ara el QNAP Turbo
Station, el mv2120 d'HP, i el Kurobox Pro de Buffalo. Els <em>Netbooks</em> com
ara l'EEE PC d'Asus també hi funcionen. Debian GNU/Linux 5.0 <q>Lenny</q> també
incorpora les eines de muntatge per a Emdebian, les quals permeten crear
paquets des d'altres arquitectures a partir de paquets font de Debian i
reduir-los per tal de satisfer les necessitats dels sistemes incrustats basats
en l'ARM.</p>

d'aplicació per a sistemes incrustats) d'ARM, l'<q>Armel</q>, la qual utilitza
les característiques dels processadors ARM moderns de forma més eficient. Com a
conseqüència, l'antic port ARM (arm) ha esdevingut obsolet.</p>

actualitzats, com ara l'entorn d'escriptori K 3.5.10 (KDE), una versió
actualitzada de l'entorn d'escriptori GNOME 2.22.2, l'entorn d'escriptori
XFCE 4.4.2, l'LXDE 0.3.2.1, l'escriptori GNUstep 7.3, l'X.Org 7.3,
l'OpenOffice.org 2.4.1, el GIMP 2.4.7, l'Iceweasel (una versió sense marca del
Mozilla Firefox 3.0.6), el Icedove (una versió sense marca del Mozilla
Thunderbird 2.0.0.19), el PostgreSQL 8.3.5, els MySQL 5.1.30 i 5.0.51a, la
col·lecció de compiladors GNU 4.3.2 (GCC), la versió del nucli del Linux 2.6.26,
l'Apache 2.2.9, el Samba 3.2.5, el Python 2.5.2 i 2.4.6, el Perl 5.10.0, el PHP
5.2.6, l'Asterisk 1.4.21.2, l'Emacs 22, l'Inkscape 0.46, el Nagios 3.06,
l'hipervisor Xen 3.2.1 (amb funcionalitat per a dom0 i domU), l'OpenJDK 6b11 i
més de 23.000 altres paquets de programari preparats per a ser utilitzats
(empaquetats a partir de 12.000 paquets font).</p>

<!-- TODO: out of the box ? -->
automàticament a la majoria d'ordinadors. Els paquets afegits darrerament també
permeten un funcionament complet amb el sistema de fitxers NTFS, així com la
utilització de la majoria de tecles multimèdia. Els fitxers amb format Flash d'Adobe
funcionen ara amb connectors com l'swfdec o el Gnash.
També hi ha millores generals per a ordinadors portàtils, com ara l'ús
automàtic de l'escalat de la freqüència de la CPU. I per al temps lliure s'hi han
afegit nous jocs, des de trencaclosques a jocs de trets en primera persona.
Un canvi destacable és la introducció del <q>goplay</q>, un navegador
gràfic que permet filtrar, cercar, veure captures de pantalla i llegir les
descripcions dels jocs disponibles a Debian.</p>

<!-- TODO: main vs principal -->
Debian GNU/Linux 5.0 fa possible distribuir aplicacions basades en Java dins

instal·lació de les actualitzacions de seguretat disponibles mitjançant
l'instal·lador abans de reiniciar el sistema, la reducció dels binaris
setuid root i del nombre de ports oberts en la instal·lació estàndard, i la
compilació de paquets crítics amb les opcions d'enduriment («hardening») del
GCC. Certes aplicacions també incorporen millores específiques. Per exemple,
el PHP està preparat amb el pedaç d'enduriment Suhosin.</p>

de gestió de paquets ara permet la traducció de les descripcions dels
paquets, i si estan disponibles es mostraran automàticament en la llengua de
l'usuari.</p>

d'instal·lació, com DVD, CD, memòries USB i disquets, o a través de la
xarxa. El GNOME és l'entorn d'escriptori predeterminat i es troba al primer CD.
L'entorn d'escriptori K (KDE), i els escriptoris XFCE o LXDE es poden
instal·lar des de dues imatges de CD alternatives. Amb Debian GNU/Linux 5.0
novament s'ofereixen CD i DVD multiarquitectura, que permeten instal·lar el
sistema en diferents arquitectures emprant un únic disc, així com discs
Blu-ray que permeten encabir l'arxiu sencer d'una arquitectura en únic
suport d'instal·lació.</p>

<!-- TODO: configuracions de xarxa ? -->
utilitzar Debian GNU/Linux directament sense necessitat d'instal·lar el
sistema prèviament. Aquestes imatges especials també es coneixen com
sistemes autònoms i estan disponibles en CD, memòries USB i diverses formes
de configuracions de xarxa. De moment només estan disponibles per a les
arquitectures amd64 i i386.</p>

<!-- TODO: repetició de «millora» i mots derivats -->
maneres. Entre moltes altres millores, s'ha recuperat la possibilitat
d'instal·lar des de més d'un CD o DVD, es pot carregar el microprogramari
requerit per alguns dispositius mitjançant suports extraïbles, i s'admet
la instal·lació utilitzant dispositius Braille. El procés d'arrencada de
l'instal·lador també ha estat objecte de certes millores: ara es pot utilitzar un
menú gràfic per a triar els frontals i els entorns d'escriptori, i per a seleccionar el
mode expert o de rescat. El sistema d'instal·lació de Debian GNU/Linux s'ha
traduït a 63 idiomes.</p>

manera recomanada), el jigdo o per HTTP; llegiu <a href="$(HOME)/CD/">Debian
GNU/Linux en CD</a> per a obtenir-ne més informació. Aviat també estarà disponible en
DVD, CD-ROM i Blu-ray a través d'un gran nombre de <a
href="$(HOME)/CD/vendors">proveïdors</a>.</p>

Debian GNU/Linux 4.0 (anomenada <q>etch</q>) són dutes a terme
automàticament amb la utilitat de gestió de paquets aptitude, i fins a un
cert grau, amb l'eina de gestió de paquets apt-get. Com sempre, els sistemes
Debian GNU/Linux poden actualitzar-se de forma raonablement simple, a
l'acte, sense necessitats especials d'aturada del sistema. Tot i això, és molt
recomanable llegir les <a href="$(HOME)/releases/lenny/releasenotes">notes
de llançament</a> i cercar-hi possibles problemes. Per a obtenir instruccions
detallades sobre la instal·lació i actualització de Debian GNU/Linux, llegiu
les notes de llançament. Tingueu present que aquestes es
milloraran i es traduiran a més idiomes en les properes setmanes.</p>

<h2>Dedicatòria</h2>

<!-- TODO: molts més altres projectes [far too many smaller projects to be
     named here]. -->
desenvolupador de Debian que va morir el 26 de desembre de 2008 en un tràgic
accident de cotxe. Thiemo estava molt involucrat a Debian. Mantenia diversos
paquets i era el principal responsable del port de Debian a les
arquitectures MIPS. També era un membre de l'equip del nucli, així com del
del Debian Installer (l'instal·lador de Debian). A més, les seves
contribucions van arribar més enllà de del projecte Debian. Va treballar en
el port de MIPS del nucli Linux, en l'emulació de MIPS amb qemu, i en molts
més altres projectes.<p>

<!-- TODO: darrera frase: «The high standards of Thiemos work make it hard
     to pick up.» -->
coneixements tècnics i la seva habilitat per compartir amb els altres. Les
seves contribucions no s'oblidaran. L'alt nivell de la feina feta farà
difícil recuperar aquesta pèrdua.</p>

<h2>Quant a Debian</h2>

miler de voluntaris d'arreu del món, els quals col·laboren a través
d'Internet. La dedicació de Debian al Programari Lliure, la seva naturalesa no
comercial i el seu model de desenvolupament obert la fan única entre les
distribucions GNU/Linux.</p>

seva dedicació al Contracte Social de Debian i el seu compromís per a
oferir el millor sistema operatiu possible. Debian 5.0 és un altre pas
important en aquesta direcció.</p>

<h2>Informació de contacte</h2>

href="$(HOME)/">http://www.debian.org/</a>, o bé envieu un correu electrònic a
&lt;press@debian.org&gt;.</p>