Anunci de Lenny (era: Call for translations: Release announcement)

On Thu, Feb 12, 2009 at 12:59:23AM +0100, Alexander Reichle-Schmehl wrote:
> [...]
>
> If you finish the translation of the wml file before Saturday 14:00 UTC
> please sent it to me, so I can make sure all the announcements reach the
> website in a coordinated way and are available as soon the release is ready.
>
> [...]
>
> The current estimation for the announcement to be sent out is Sunday the
> 15th early morning UTC wise; I'll try to keep the contact people I get
> up to date should that shift (which is possible), so they don't have to
> stay nearby the computer all the time (after all it's - depending on
> [...]

Adjunto una primera versió de la traducció de l'anunci del llançament de
Debian Lenny. Caldria revisar-lo el més aviat possible.

Hi ha fragments que són ben be iguals que a l'anunci anterior, però he
quedat una mica saturat i al document encara hi ha alguns TODO que
marquen traduccions dubtoses o possibles millores.
<define-tag pagetitle>Llançament de Debian GNU/Linux 5.0</define-tag>
<define-tag release_date>2009-02-14</define-tag>
#use wml::debian::news

versió 5.0 de Debian (amb nom clau <q>lenny</q>) després de 22 mesos de
desenvolupament constant. Debian GNU/Linux és un sistema operatiu lliure que
suporta un total de dotze arquitectures de processadors i inclou els entorns
d'escriptori KDE, GNOME, Xfce i LXDE. També és compatible amb FHS v2.3 i
incorpora programari desenvolupat per a la versió 3.2 d'LSB.</p>

d'agendes electròniques i ordinadors portàtils fins a supercomputadors,
sense descurar cap maquinari intermedi. En total, es dóna suport a dotze
arquitectures, incloent Sun SPARC (sparc), HP Alpha (alpha), Motorola/IBM
PowerPC (powerpc), els IA-32 (i386) i IA-64 (ia64) d'Intel, HP PA-RISC
(hppa), MIPS (mips, mipsel), ARM (arm, armel), IBM S/390 (s390) i AMD64 i
Intel EM64T (amd64).</p>

<!-- TODO: cross-build ? -->
altres dispositius basats en la plataforma Orion, com ara QNAP Turbo
Station, HP mv2120, i Buffalo Kurobox Pro. <em>Netbooks</em> com l'EEE PC
d'Asus també estan suportats. Debian GNU/Linux 5.0 <q>Lenny</q> també
incorpora les eines de muntatge per a Emdebian, que permeten fer paquets des
d'altres arquitectures a partir de paquets font de Debian i encongir-los per
tal de satisfer les necessitats dels sistemes ARM incrustats.</p>

<q>Armel</q>. Aquest nou port utilitza les característiques de processadors
ARM moderns de forma més eficient. Per tant, l'antic port ARM (arm) és ara
obsolet.</p>

actualitzats, com l'Entorn d'Escriptori K 3.5.10 (KDE), una versió
actualitzada de l'entorn d'escriptori GNOME 2.22.2, l'entorn d'escriptori
Xfce 4.4.2, LXDE 0.3.2.1, l'escriptori GNUstep 7.3, X.Org 7.3,
OpenOffice.org 2.4.1, GIMP 2.4.7, Iceweasel (una versió sense marca del
Mozilla Firefox 3.0.6), Icedove (una versió sense marca del Mozilla
Thunderbird 2.0.0.19), PostgreSQL 8.3.5, MySQL 5.1.30 i 5.0.51a, la
Col·lecció de Compiladors GNU 4.3.2, la versió del nucli de Linux 2.6.26,
Apache 2.2.9, Samba 3.2.5, Python 2.5.2 i 2.4.6, Perl 5.10.0, PHP 5.2.6,
Asterisk 1.4.21.2, Emacs 22, Inkscape 0.46, Nagios 3.06, l'hipervisor Xen
3.2.1 (amb suport per a dom0 i domU), OpenJDK 6b11 i més de 23.000 altres
paquets de programari preparats per a ser utilitzats (empaquetats a partir
de 12.000 paquets font).</p>

<!-- TODO: out of the box ? -->
automàticament en la majoria d'ordinadors. Paquets afegits darrerament també
permeten suportar plenament el sistema de fitxers NTFS així com utilitzar la
majoria de de tecles multimèdia. Els fitxers amb format Adobe Flash
funcionen ara amb connectors com swfdec o Gnash.
També són presents millores generals per a ordinadors portàtils, com l'ús
automàtic de l'escalat de la freqüència de la CPU. I pel temps lliure s'han
afegit nous jocs, des de trencaclosques a jocs de trets en primera persona.
Un canvi destacable és la introducció del <q>goplay</q>, un navegador
gràfic que permet filtrar, cercar, veure captures de pantalla i llegir les
descripcions dels jocs disponibles a Debian.</p>

<!-- TODO: main vs principal -->
Debian GNU/Linux 5.0 fa possible distribuir aplicacions basades en Java dins

instal·lació de les actualitzacions de seguretat disponibles mitjançant
l'instal·lador abans de reiniciar el sistema, la reducció dels binaris
setuid root i del nombre de ports oberts en la instal·lació estàndard, i la
compilació de paquets crítics amb les opcions d'enduriment («hardening») de
GCC. Certes aplicacions també incorporen millores específiques. Per exemple,
PHP està preparat amb el pedaç d'enduriment Suhosin.</p>

de gestió de paquets ara permet la traducció de les descripcions dels
paquets, i si estan disponibles es mostraran automàticament en la llengua de
l'usuari.</p>

d'instal·lació, com DVD, CD, memòries USB i disquets, o a través de la
xarxa. GNOME és l'entorn d'escriptori predeterminat i es troba al primer CD.
L'entorn d'escriptori K (KDE), i els escriptoris Xfce o LXDE es poden
instal·lar des de dues imatges de CD alternatives. Amb Debian GNU/Linux 5.0
novament s'ofereixen CD i DVD multiarquitectura, que permeten instal·lar el
sistema en diferents arquitectures emprant un únic disc, així com discs
Blu-ray que permeten encabir l'arxiu sencer d'una arquitectura en únic
suport d'instal·lació.</p>

<!-- TODO: configuracions de xarxa ? -->
utilitzar Debian GNU/Linux directament sense necessitat d'instal·lar el
sistema prèviament. Aquestes imatges especials també es coneixen com
sistemes autònoms i estan disponibles en CD, memòries USB i diverses formes
de configuracions de xarxa. De moment només estan disponibles per a
arquitectures amd64 i i386.</p>

<!-- TODO: repetició de «millora» i mots derivats -->
maneres. Entre moltes altres millores, s'ha recuperat la possibilitat
d'instal·lar des de més d'un CD o DVD, es pot carregar el microprogramari
requerit per alguns dispositius mitjançant suports extraïbles, i es suporta
la instal·lació utilitzant dispositius Braille. El procés d'arrencada de
l'instal·lador també ha objecte de certes millores: ara es pot utilitzar un
menú gràfic per triar frontals i entorns d'escriptori, i per seleccionar el
mode expert o rescat. El sistema d'instal·lació de Debian GNU/Linux s'ha
traduït a 63 idiomes.</p>

manera recomanada), jigdo o HTTP; llegiu <a href="$(HOME)/CD/">Debian
GNU/Linux en CD</a> per a més informació. Aviat també estarà disponible en
DVD, CD-ROM i Blu-ray per part de nombrosos vegeu <a
href="$(HOME)/CD/vendors">vendors</a>.</p>

Debian GNU/Linux 4.0 (anomenada <q>etch</q>) són dutes a terme
automàticament amb la utilitat de gestió de paquets aptitude, i fins a un
cert grau, amb l'eina de gestió de paquets apt-get. Com sempre, els sistemes
Debian GNU/Linux poden actualitzar-se de forma raonablement simple, a
l'acte, sense necessitats especials d'aturada del sistema, però és molt
recomanable llegir les <a href="$(HOME)/releases/lenny/releasenotes">notes
de llançament</a> i cercar-hi possibles problemes. Per a instruccions
detallades sobre la instal·lació i actualització de Debian GNU/Linux, llegiu
les notes de llançament. Tingueu present que les notes de llançament
milloraran i seran traduïdes a més idiomes en les properes setmanes.</p>

<h2>Dedicatòria</h2>

<!-- TODO: molts més altres projectes [far too many smaller projects to be
     named here]. -->
desenvolupador de Debian que va morir el 26 de desembre de 2008 en un tràgic
accident de cotxe. Thiemo estava molt involucrat a Debian. Mantenia diversos
paquets i era el principal responsable del port de Debian a les
arquitectures MIPS. També era un membre de l'equip del nucli, així com del
del Debian Installer (l'instal·lador de Debian). A més, les seves
contribucions van arribar més enllà de del projecte Debian. Va treballar en
el port de MIPS del nucli Linux, en l'emulació de MIPS amb qemu, i en molts
més altres projectes.<p>

<!-- TODO: darrera frase: «The high standards of Thiemos work make it hard
     to pick up.» -->
coneixements tècnics i la seva habilitat per compartir amb els demés. Les
seves contribucions no s'oblidaran. L'alt nivell de la feina feta farà
difícil recuperar aquesta pèrdua.</p>

<h2>Quant a Debian</h2>

miler de voluntaris al voltant de tot el món que col·laboren mitjançant
Internet. La dedicació de Debian al Programari Lliure, la seva naturalesa no
comercial i el seu model de desenvolupament obert la fan única entre les
distribucions GNU/Linux.</p>

seva dedicació al Contracte Social de Debian i el seu compromís per
oferir-nos el millor sistema operatiu possible. Debian 5.0 és un altre pas
important en aquesta direcció.</p>

<h2>Informació de contacte</h2>

href="$(HOME)/">http://www.debian.org/</a> o envieu un correu a
&lt;press@debian.org&gt;.</p>