Re: Deneme:

Per 02 Haz 2005 18:59 tarihinde, Recai Oktas şunları yazmıştı:
> Bu sorun Baris Metin'in Kmail'da tespit edip raporladigi bir hata diye
> hatirliyorum.  Buyuk/kucuk karakter donusumu yerel altinda yapildiginda
> basimiza bela olan bu meshur hata ortaya cikiyor.  Halbuki anahtar
> kelime donusumlerini ASCII bolgede yapmalari gerekiyor.  Ama Turkce'nin
> bu ozelligini bilmiyorlar iste.  Yazilimda tasinabilirlik (portability)
> derslerinde anlatilmasi gereken onemli (ve sasirtici) bir konu bu.

 Evet tam söylediğiniz gibi bu uygulama yazarlarının uygulamaya ait anahtar
kelimelerin karakter dönüşümlerini (büyütme, küçültme, kıyaslama v.b.) yerel
bağımlı yapmalarından kaynaklanan bir sorun.

 Yani aslında Tolga'nın söylediği gibi ı harfi yazmasının sebebi ISO-8859-9
kelimesini türkçe yerelinde küçültmesinden kaynaklanıyor.

> [...]
>
> Dogru, SMTP dediginiz gibi 7-bit US-ASCII bir standart.  MIME bu yuzden
> var diye biliyorum, ASCII olmayan karakterleri kodlayarak[1] SMTP
> uzerinden gonderiyor.  Bu RFC'ler karisik oluyor biraz. :-)  Bilgili
> arkadaslar ayrinti verirse sevinirim.

 Aslında standartlara aykırı demek sizin de belirttiğiniz gibi MIME'ın varlığı
yüzünden pek doğru değil. E-posta istemcileri başlıklarda us-ascii olmayan
başlıkları sizin de referans verdiğiniz RFC2047'de belirtilenlere uygun
şekilde encode edip gönderiyorlar/göndermeliler zaten. Böylece e-postanın
başlık kısmında yer alan gönderen kişi bilgisi içerisinde yer alan non ascii
karakterler de konu bilgisinde olduğu gibi düzgün şekilde görüntülenebiliyor.

 Başlık içerisindeki

 From: =?ISO-8859-9?Q?Burak_=C7elebi?= <burakcelebi@gmail.com>

 satırı istemci tarafından

 Burak Çelebi <burakcelebi@gmail.com>

 şeklinde görüntülenebiliyor böylece. Başlıkların korkunç görünmesine neden
olan ve e-posta göndericilerinin yaptığı iki hata çıkıyor karşımıza. İlki
Tolga'nın da KMail'de karşılaştığı ve Barış'ın KDE'ye raporladığı yerel
bağımlı anahtar kelime dönüşümü nedeni ile yanlış gelen karakter seti bilgisi
yüzünden oluyor, diğeri de e-posta istemcisinin header bilgisini RFC2047'de
anlatılan şekilde yapmak yerine e-postanın karakter kodu ne ise onunla encode
edip göndermesi oluyor. Bu da diğer e-posta istemcilerinin beklediklerini
bulamayıp bizim başlıkları saçma sapan görmemize neden oluyor.. Ortada
uygulamaların dikkatsizlikleri dışında standart olmayan bir şey yok yine.

 Balık baştan kokuyor aslında. SMTP gibi uzun yıllar öncenin teknolojisini
ihtiyaçlara göre genişletip duruyoruz, dolayısıyla böyle uyumsuzluk sorunları
çıkıyor ortaya. Tüm karakter seti ile ilgili problemlerimiz zaten bu
mantıktan geliyor ya zaten..

 Sizin dediklerinize ek olarak nerede ise hiç bir şey söylemediğimi farkettim
şimdi. Şu e-posta'da yazdığım tek şey Tolga'nın yazdığı

 kısmına "Hayır, aykırı değil" demek oldu..Yani bizim yaptığımız şey, Türkçe
yazmak normal, standarda aykırı olan e-posta istemcisinin gereğini yerine
getirmemesi.

 Selamlar.
--

 A. Murat Eren
 meren at uludag.org.tr
 http://cekirdek.uludag.org.tr/~meren/
 0x527D7293,
 7BCD A5A1 8101 0F6D 84A4  BD11 FE46 2B92 527D 7293

--
 Alan Cox sounds as if he hasn't followed the
 development of programming languages