Re: Lilo uçtu

Merhabalar,
Bu sorun benim de LILO ile nispeten sık sık başıma gelen bir sorun.
Sorunun kaynağı sistemde temel bir değişiklik olduğu zaman (mesela
kernel değişmesi), bu yeni yapılan değişiklikler lilo nun var olan
ayarlarına ters düşerse zaman açılmayan bir bilgisayar elde etmiş
oluyorsunuz. Sadece bu değil, sistemle beraber /etc/lilo.conf dosyasını
düzeltmiş olsanız bile, lilo komutuyla MBR yi yenilemezseniz, hala
çalışmayan bir bilgisayar elde edebilisiniz. (Sanırım Sarge paketlerini
kurarken benim bilgisayarımda da aynı sorun olmuştu.)

Buradaki anahtar nokta eski kernelleri lilo nun listesinden çıkarmamak
olsa gerek böylece yanlış da olsa en azından sistem açılmaz hale gelmez.
Bir engelleme yolu da LILO yerine GRUB kullanmak. GRUB bu konuda böyle
davranmıyor anladığım kadarıyla, kullanmadım kendisini ama bildiğim
kadarıyla değişiklikleri kendi algılıyor. Tabiki karizmatik olarak LILO
dan çok aşağılarda : )

Şimdi sizin durumunuzda ne yapabiliriz. Benim bildiğim tek cevap sistemi
başka bir işletim sistemiyle açıp, sabit disktesi sistem üzerinden lilo
komutunu çalıştırmak. Bu nasıl olur şöyle

tomsrtbt (disketten -bir tane- çalışan linux)
http://www.toms.net/rb/

yada

Knoppix (cd den çalışan linux, hatta debian) gibi bir işletim
sistemiyle, bilgisayarınızı başlatırsınız. Ondan sonra da eski diskinizi
sisteme bağlarsınız ("mount"). Bunun için sabit diskinizdeki kök dizin
hangisi onu bilmeniz lazım, bilmiyorsanız, disket yada cd den açtığınız
sistemde

fdisk -l

komutuyla diskinizde neler varmış diye bakabilirsiniz. Çıkan listeden
/dev/hdXXX gibi bir değer edinmeniz lazım. Boyutlara bakarak bulabilirsiiz.

Ondan sonra sabit diskinizin bu bölümünü sisteme bağlamak için yeni
açtığınız sistemde kök kullanıcısı olarak, önce bir klasör yaratmak lazım

mkdir eskisistem

sonra yukardan edindiğiniz sabit diskteki bölüm adıyla

mount /dev/hdXXX eskisistem

ondan sonra da, eğer gerekliyse eski sistem üzerindeki /etc/lilo.conf
dosyasını yeniden duzenledikten sonra, şu komutla MBR yi yenileyebiliriz.

chroot eskisistem lilo

Burdaki önemli nokta eskisistem/etc/lilo.conf dosyasının sabit disktesi
sistemle örtüşmesi. Bunun için de yukardaki dosyadaki girdilerin
sistemde var olması lazım.

Kolay gelsin.

Can Kavaklıoğlu