Re: Windows Vista ve Debian gelecekte ne olacak?

Bende geri kalmayayim, ortaligi karistirayim biraz. Su anda yaklasik
60 server ve 2000'e yakin client'in bulundugu 4 ulke ve TR'de 6
lokasyonun oldugu bi networke acizane danismanim ve evet network MS, o
yuzden MS network konusunda bilgi sahibiyim biraz ona dayanarak
sikacam :).

Simdi anlasilmasi gereken su, desktopta Windows kullanan bir insan,
belli bir sure sonra, eger slkllirsa baska seylere zaten bakar,bi
cogumuzun Linux ile tanisma sekli bu olsa gerek, sene 94, ben 3.1'den
bikmisim, baktim aa slackware, hanimis hanimis diyerek girdim camiaya.
O yuzden Windoze kullanan arkadaslari ikna etmekten daha cok, kendi
hallerine birakmak, ama sadece bole bir isletim sistemide var canin
slkllirsa tirmalarsin biraz demek gerek, diger turlu Desktop
sistemlerde Linux hala alternatif olmaktan cok uzak, ben 40 MB memory
ile XP calistigini gordum (6 MB Physical Free vardi), su an bence
desktop olarak en guzel alternatif YellowTab (BeOS), cunku hala deli
memory ve CPU kullanmadan bu isi en guzel manage edebilen isletim
sistemi o, ama gpl degil ve boyle giderse olmamasi da daha iyi.

Server kisminda ise, Linux'un mukemmelligi kesinlikle tartisilir, ama
Windoze ile karsilastirilabilecek kadar alt basamaklarda degil :).
Ikisininde kullanim sekli cok alakasiz birbiri ile, o yuzden elma ile
armutu karsilastirmak gibi bir sey bu. Windoze'u server olarak
kullanan bir cok sirketin bunu yapmasinin bir tek sebebi var,
ekrandaki sekilleri kurcalamayi ve ortalama IT bilgisine sahip olan
insanlari Admin olarak alip istihdam edebilmesi ve sorunlarinin bir
kismini onlara cozdurebilmesi, ve organizasyon buyudukce merkezi
yonetimi rahatlikla yapabilmesi. Ayni sekilde Linux kullanmaya
kalktiginizda dagitik bir network'u tek lokasyondan yonetmeniz, deveye
hendek atlatmaktan zor, zira 4 sehir ve her birinde 300 client olsa,
bir tek posta sunucusu kullaniyor olsaniz, arada link cok iyi olmak
zorunda oldugu gibi verileri ve loginleri bir yerde tutmak gerekliligi
mahveder yoneticiyi. Digerinde ise fiziksel olarak yapi dagitik olsa
bile entegrasyon sasirtici derecede basarili ve merkez sanki hersey
yanibasindaymis gibi astigini asip kestigini kesebiliyor.

Uygulamalara bakis acisi olarak cok ciddi fark var iki konseptte.
Miki$aft artik daha merkezi yonetim ve daha acik erisilebilirligi
hedef aliyor, yani daha onceden NT4.0 PDC'den kullanici bilgisi
sorgulamak icin baya tirmalamaniz gerekirdi, simdi ise LDAP
destekleyen herhangi bir API ile istediginiz sorguyu yapabiliyorsunuz,
gel gelelim ayni seyi A sehrinden B sehrine Linux kullanarak yapmaniz
cok kolay degil, ozellikle NIS kullaniyorsaniz ayri bir tirmalama
sebebi.

Ikincisi MS artik uygulamalarini kendi standartlarina degil geriden
gelerek defacto standartlara dayandirmaya basladi, yani NETBUI ile
yasadigi husrani kapatti ve ders aldi, kullandigi her uygulamayi artik
defacto neyse ona gore yazmaya sadece ustune bir iki ekleme yaparak
vermeye basladi, ornek Exc 5.5 ustunde site'lar X400 (evet gencler
bilmez bunu) ile haberlesirken, artik Exc 2003 SMTP kullaniyor,
diretmiyor adamlar. Linux'un bu konuda artisi zaten defacto'yu
kendisinin belirlemesi :D, bundan gurur duyarak soyleyebiliriz ki,
SMTP olayinin defacto olmasi, LDAP'in defacto olmasi, TCP/IP'nin artik
defacto protokol olmasi *NIX sayesinde oldu. O yuzden, diyecegim sudur
ki, biz bu standartlari kullanarak veya olusturarak onden gidiyoruz,
ama uygulamada bulunan eksikleri arkadan gelerek onlar tamamliyor ve
entegrasyon eksikliklerini gorup yapistiriyorlar birbirlerine.

Onemli olan son nokta ise, malesef ki M$ urunleri deliler gibi donanim
gerektiriyor (V8 turbocharge 5500 CC), Linux uygulamalari ise buna o
kadar ihtiyac duymuyor, su an PII 400 ve 256 ram bulunan eski bi
Compaq server uzerinde 2000 tane SMTP/POP3 kullanici tutuyorum, ayni
seyi M$ Exc kullanarak yapmam mumkun degil. Ancak isin ilginc kismi
adamlar bunu uygulamalari yazarken esseklik edip, su kacirdik resource
management'in ....suna demek yerine 'Bu uygulama digeleri ile entegre
calistigi ve onlarla iletisim kurdugu icin standalone uygulamalardan
daha cok kaynaga ihtiyac duyuyor' gibi bir mazerete dayandiriyorlar ve
entegrasyon basarili oldugu icin insanlar seslerini cikaramiyor.

Ozet olarak sahsi fikrim, eger oturup butun bu uygulamalarin merkezi
yonetilebilecegi bir platform kurmaz (webmin degil), ve uygulama
gelistiricilerinin buna uymasini saglamaz isek, ileride basimizin
agriyacak oldugu kesin, yazilim gelistiricilerin sadece kendi
yazilimlarini degil, diger yazilimlari ve onlara entegrasyonu
dusunmesi sart, ornegin, bunu yaptim ama LDAP entegrasyonu koymaliyim,
veya SQL entegrasyonu olmasi iyi olur gibi gibi. Windoze bunu bi
sonraki versyonunda daha da saglamlastiracaga benzer, biz hala stable
depolarimizla ugrasiyoruz :). Gecen gun bi arkadas Apache ile SQL
entegrasyonunu sordu, bunun urun icinde olmamasi ne kadar sasirtici
bence, Metabase IIS 3.0'dan beri var!

Eger bu isi ilk kiviran ve Linux'a merkezi yonetim olayini hakkiyla
ilk getiren Debian olursa, bir gun herkes Debian'ci olacak deme
sansimiz epey bi artar :).

Saglicakla...