Re: Hur ser man storleken på en extern usb2 harddisk

Alexander Nordström wrote:

> Det är normalt eftersom /dev/sda inte representerar någon enskild
> partition i det här fallet (vilket bara sker med enheter som ser sig
> själva som disketter).
>
> Testa 'df -h /dev/sda?' istället.

Jag föreslår:  df -h /dev/sda3

Men då disken inte verkar vara monterad får du först
försöka med :

	mount -t ext2 /dev/sda3 /mnt

Och "/mnt" byter du förstås ut mot var du vill ha
din externa disk "monterad".

Du monterar alltså en speciell partition från den nya
disken, i det här fallet partition 3 som enligt din
lista är en Linux-partition. Kanske kan du även montera
sda1 om du anger lämplig typ till mount, kanske "-t vfat"?

Lycka till!

--
Robert