funkar eller funkar inte? det är det som är frågan -SA-learn

Hejsan allihop,

återkommer här ang SA-Learn.

Så här ser det ut hos mig. Jag kör postfix (courier-imap maildir) och amavisd-new samt spamassassin.

Jag har skapat "shared maildirectory" där jag lägger ham och spam. Sen kör cron varje timme SA-learn mot det delade maildirectory...sa-learn körs som användare vsacn med hemkatalog /var/amavis

I katalogen /var/amavis återfinns filerna

.spamassassin_seen
.spamassassin_toks

jag kan se att dessa filer "uppdateras" efter varje gång sa-learn har körts som användare vscan

däremot om jag kör samma cron script men som användare root då noterar jag att i katalogen /var/amavis/.spamassassin återfinns filerna

bayes_journal
bayes_seen
bayes_toks

dessa filer ägs av vscan liksom även katalogen.

Emellertid, dessa filer "uppdateras" bara när jag kör scriptet som root men inte som vscan?!

Jag begriper således inte om sa-learn fungerar som det ska eller om jag har ett problem? Jag kan inte heller förstå varför det skrivs till dessa olika filer beroend på användaren..såvitt jag kan förstå är det samma conf filer som ligger till grund för körningen så varför skulle det bli olika resultat såvitt avser vilka kataloger man skriver till???

Thomas